Dominicaanse Republiek - Reisverslag uit Sosúa, Dominicaanse Republiek van Niels Albers - WaarBenJij.nu Dominicaanse Republiek - Reisverslag uit Sosúa, Dominicaanse Republiek van Niels Albers - WaarBenJij.nu

Dominicaanse Republiek

Door: Niels Albers

Blijf op de hoogte en volg Niels

14 Mei 2013 | Dominicaanse Republiek, Sosúa

Als ik 's avonds aan kom op het vliegveld lukt het me niet om geld op te
nemen bij 1 van de 4 verschillende bank automaten, met 3 verschillende
pasjes.. Gelukkig heb ik nog wat dollars bij me zodat ik in ieder geval een
taxi naar de stad kan nemen. Ook hier geen bus, ik kan me niet voorstellen
dat ze op Schiphol geen openbaar vervoer hebben en dat ze iedereen
opzadelen met taxi's die ongeveer 1/10 van een gemiddeld lokaal
maandinkomen kosten.

Omdat ik 4 uur te laat ben kan ik niet meer gelijk de bus naar de Spaanse
school in het noorden van het land nemen, dus slaap ik in een hostel. Ze
verwijzen me naar een bank met een geld automaat, maar daar is vandaag ook
geen geld.. Na een tijdje rondlopen lukt het me om eindelijk wat geld op te
nemen zodat ik wat te drinken kan kopen.

Als ik terug kom in het hostel knalt de stroom eruit.. nu heb ik geen wifi
om te checken of de school gereageerd heeft op mijn mailtje dat ik vandaag
niet meer kom..

De meeste plekken in de stad zijn voorbereid op stroomstoringen, (dit
gebeurt elke dag minstens 1x) en ik vind een restaurantje op de hoek van de
main winkelstraat om iets te eten. Ik dacht dat er op stratums eind veel
wouten waren.. Maar de straat hier.. Wauw! En heel veel beveiliging. Met
lange wapenstokken en van die ouderwetse geweren.

Na een ochtendje door Santo Domingo sjokken pak ik de bus die me in 4,5h
naar Sosua brengt, waar ik de komende 2 weken in een studio van 'de school'
zal verblijven. Het is een door Duitsers gerunde school en het heet 'Casa
Goete'. Ik kom op tijd voor het avond eten en ontmoet gelijk wat andere
studenten, voornamelijk uit Duitssprekenden landen. Duitsland, Oostenrijk
en Zwitserland.

De volgende dag gelijk op 'excursie'! Met 16 studenten, ex-studenten en
'vrienden van' in 2 busjes naar Punta Rusia.. Een mooi wit strand met
blauwe zee.. Alle drankjes en eten is inclusief.. Dus vanaf 10h 's morgens
aan de rum... (santo libre en cuba libre)
We zwemmen en voetballen een beetje op het strand en dan hebben we lunch
buffet. Zeer uitgebreid. Daarna met de speedboat naar een eiland.. Als we
aankomen blijkt het een hoopje zand dat boven de zee uitsteekt te zijn. Er
zijn 'ik weet niet hoeveel' boten en meer touristen dan zandkorrels. Het is
'the most ridiculous thing I ever seen!' Er staan 4 stro hutjes waar je nog
meer rum kan krijgen.. Als de meeste boten weer vertrokken zijn krijgen we
snorkel gear en kunnen we gaan snorkelen. We krijgen ook brood mee om de
vissen re voeren. Het bijft gaaf om dwars door scholen vissen te zwemmen,
maar ik heb beter gezien. Verder worden er belachelijk veel groep fotos
gemaakt. Meer dan dat er toeristen zijn...
Op de terug weg met de speedboot door de mangroves. Het is cool om zo hard
over het water te racen maar het de hele boel voelt verschrikkelijk
toeristisch, het gaat meer over het 'cool zijn' dan over de mooie natuur en
dat geeft het een rare smaak.
's Avonds gaan we nog uit, maar daar kan ik me niet zo veel meer van
herinneren.

Ik ontmoet in ieder geval veel mensen en van vrijdag tot zondag spreek ik
meer Duits dan Spaans!

Op maandag om 8:30 is er ontbijt op de school en om 9h begint mijn eerste
Spaanse les. Mijn docent heet Victoriano en ik zit in de klas met 2
duitsers (een stelletje). Het lokaal is buiten en is eigenlijk een rieten
dak op vier palen. We beginnen echt met de basics en dat is maar goed ook!

's Middags heb ik mijn eerste les kitesurfen in Cabarette. Dat is een
dorpje verderop. Ik ga samen met Marco (een andere Nederlander die gister
gekomen is) met de Gua Gua, dat is de naam voor de busjes hier. Ze proppen
de minivans helemaal vol. Een oude man stapt in. Het duurt even. Maar 200m
verder op moeten de mensen die achter hem zitten eruit. Dus eerst die man
met zijn stok en spullen er weer uit, dan die mensen met hun spullen en dan
die man er weer in. Dat is de normale gang van zaken hier.

Maandag avond is het ook weer uitgaans avond. Het is maar goed dat ik
vroeger van die 'no sweat' CDs kocht.. Dan ben ik tenminste niet onbekend
met de muziek die ze hier draaien.. Samen met Marco en Marc (een duitse
jongen) zijn we de enige mannen die echt dansen. We hebben de grootste lol
en we hebben 'een bepaald soort sjans'. De een na de ander komt om aandacht
vragen. Ze grijpen me gelijk in mijn kruis en ik hou vooral mijn telefoon
en portemonee in de gaten. Er is er zelfs eentje bij die als ik d'r weg
stuur vraagt of ik d'r geen biertje kan geven... Maar het zijn allemaal
hoeren, op zoek naar iemand om te scoren.. En dan zijn deze 'aantrekkelijke
jonge jongens' een aangename afwisseling tussen alle dikke oude
Amerikaanse, Canadese, Engels en Duitse mannen.

Dinsdag avond heb ik waarschijnlijk wat verkeerds gegeten want ik breng het
merendeel van de nacht door op het toilet.. Ik ben zo blij dat ik niet meer
op de boot zit, maar nu mijn eigen badkamertje heb! Ik ga nog naar het
eerste deel van de les woensdag ochtend, maar de rest van de dag breng ik
door in bed. Ik ben zelfs te beroerd om te zitten.

Donderdag wel weer gewoon naar spaanse les, maar ik ben nog te beroerd om
te kite surfen. En tot en met zondag moet ik soms meerdere keren per uur
een bezoekje aan het toilet brengen.

Naast de Gua Gua's heb je hier ook 'Carro Publico'. Dat zijn 'gewone'
auto's waar je dan met zijn 6en in gaat. Dus naast de bestuurder zitten er
2 passagiers op de bijrijders stoel en 4 achterin. En dat is soms best wel
krap met al die lekkere konten hier! En ook heerlijk met deze temperaturen!
Dus we hebben allemaal graag dat deze door de veering gezakte Honda
'racing' (what's in a name) lekker hard scheurt over deze slechte wegen,
zodat we nog een beetje 'airco' hebben..

Puerto Plato valt een beetje tegen, maar wel Empanada's gegeten.. Heerlijk!
Beste eten tot nu toe in Dom Rep. 's Avonds zou er een festival zijn met
live muziek. Maar ze zijn hier nooit echt op tijd en als ze dan willen
beginnen, 'pieuwf'... stroomstoring.. dan maar weer gezellig in de Carro
Publico terug naar Sosua.

We gaan weer uit naar dezelfde club. Maar vandaag kijk ik liever naar het
basketball en K1 fighting op de grote schermen die overal in de clubs
hangen, dan in de ogen van de locale vrouwen. Het is echt ontzettend
jammer, maar ze zijn alleen maar uit op geld, geld, geld. En wij zijn
lopende ATM's.

In het weekend moet ik afscheid nemen van mijn buddies Marco en Marc. Ik ga
ze echt missen. Er komen wel wat nieuwe studenten maar die zijn een stuk
ouder en gaan ook een stuk vroeger naar bed.

Maandag eindelijk weer Kiten. Het is mijn derde les en dus tijd om met het
board het water in te gaan. (de eerste les is op het strand oefenen om de
kite onder controle te houden, de 2de les is met alleen een kite in het
water om te leren 'sturen' om je board weer terug te vinden in de zee als
je hem verliest en hij enkele meters achter je drijft)

Het is echt moeilijker dan het lijkt! Cabarette is een van de world top 3
plaatsen om te kiten, dus overal vliegen de profesionals door de lucht. En
daar lig ik dan met een bord in het water proberen om overeind te komen. Ik
denk terug aan de woorden van de eigenaar van de kiteschool, lachend met
duits accent: 'Nielzz, zjou ganna dzrink zome zalt watzer ztoday!'
And yes! I did!

Dinsdag en Woensdag ook nog 1,5h kite les en het lukt me aan het einde van
de dag om een tijdje op het bord te staan, maar dan ben ik zo blij en
verlies ik weer de controle over de kite, dus dan val ik weer om. En dan
gaat de kite weer door de lucht en vlieg je er achteraan. Ik ben eigenlijk
vooral bezig om mijn board terug te zoeken.

Op weg naar huis in de gua gua, een busje zo groot als mijn vw transporter,
met 12 zitplaatsen lukt het ze om 23 man te vervoeren.. eerst beetje
proppen.. dan een plankje tussen de zitplaatsen aan de doorgang.. eentje
achterstevoren achter de bijrijdersstoel (dat ben ik). Beetje half staand
nog eentje.. En omdat we met de schuifdeur open rijden kunnen er ook nog 2
half naar buiten hangen.. En om de zoveel tijd even stoppen omdat er mensen
in en uit moeten. Er word veel doorgeschoven..ik kom achterin de hoek. Er
komt een mannetje met verkoopwaar in. Zijn 'plank' waar alle zonnebrillen
en telefoonhoesjes aan hangen gaat voorzichtig achterin de klep, rechtop
staand tussen de achterste bank en de klep zelf. Dan is het mijn stop, dus
ik denk nu moet bijna iedereen eruit om mij erdoor te laten, maar nee, de
achterklep gaat open. Alles pleurt op de grond en er kan een stukje
rugleuning uit en dan hoeven er maar 2 mensen uit om mij erdoor te laten.

Ik word helemaal gek van al het zand in mijn haar en krijg het er bijna
niet meer uit. Dus daar gaat de ruim 4cm haar die ik afgelopen maanden
gespaard heb. De kapper is verbaasd en vraagt een paar keer om zeker te
weten wat ik bedoel. Yep alles er helemaal af. Heerlijk!

Donderdag en vrijdag is er geen wind, dus kan ik helaas niet kiten. Ik heb
wel al mijn lessen gehad, maar zou graag nog een lesje extra nemen zodat ik
echt heen en weer kan kiten. Donderag avond is het dans avond in Cabarette,
dus weer met de hele bubs in een Carro Publico en leer ik mijn eerste
stapjes Salsa en Merengue..

Dit maakt me klaar om zondag naar Cuba te vliegen! Het land van de Salsa!

  • 15 Mei 2013 - 09:28

    Lex:

    Hoi Niels,

    Dat had ik niet vermoed. Dat jij zo'n danser bent.
    Maar er spreekt ook veel levenservaring uit je reisverhaal.
    Veel plezier bij de laatste fase.

    Groet
    Lex

  • 15 Mei 2013 - 12:02

    Rieneke Van Den Broek:

    Hi Niels,

    Het is toch elke keer weer genieten om je reisverslag te lezen. Ik zie het allemaal helemaal voor me. Wat heerlijk dat je het allemaal kan en mag doen en meemaken. Op afstand geniet ik mee. Goede reis naar Cuba en daar natuurlijk veel plezier, kan niet wachten op je volgende verslag.
    warme groet Rieneke

  • 16 Mei 2013 - 19:42

    Ellen:

    Nielzz..ga helemaal smilen van dit verhaal. <3 Ellen.

  • 21 Mei 2013 - 07:23

    Jon:

    Hi Niels, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
    We volgen je nog steeds en ik begrijp dat je dat op Cuba viert.
    Lekker aan de rum?
    Geniet er nog even van, voordat je weer naar dit koude kikkerlandje terugkomt.
    Je reisverslagen worden door mij aan je Oma voorgelezen. Zij is ook nog altijd heel geinteresseerd.
    Fijne verjaardag gewenst.

  • 21 Mei 2013 - 22:01

    Els:

    Hoi Niels,
    Heerlijk om jouw verhaal te lezen.
    Ik zie eea zo voor me. Vooral met dat kitesurfen/zout happen.
    Gefeliciteerd, ik zie hierboven dat je rond deze tijd jarig bent.
    Geniet van Cuba ( ga je ook zo'n dikke sigaar roken?) en van je verdere reis!

    heel veel groetjes van Mart en Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 846
Totaal aantal bezoekers 45570

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 02 Juni 2013

Caribbean

03 December 2007 - 10 Augustus 2008

Poging tot liften naar Australie

04 Juli 2006 - 11 Augustus 2006

Liften naar Moskou

Landen bezocht: