35 graden verschil - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niels Albers - WaarBenJij.nu 35 graden verschil - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niels Albers - WaarBenJij.nu

35 graden verschil

Door: Niels Albers

Blijf op de hoogte en volg Niels

19 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

2 jaar na het eerste voorstel om les te gaan geven aan de Nola Hatterman Art Academy geloof ik pas dat het echt waar is nu ik hier in Suriname in mijn korte boek achter mijn laptop sinds lange tijd weer een verhaal op nielsalbers.waarbenjij.nu schrijf. Na een voorspoedige vlucht van ongeveer 8,5h waarbij we een paar centimeter sneeuw achterlaten in Nederland, stappen Erik Alkema en ik het vliegtuig uit in een bedrukkende maar toch heerlijke 30 graden. Het 'Zanderij' vliegveld ligt op een uurtje rijden van het centrum van Paramaribo. Ik zit links voor in de auto, maar toch niet achter het stuur. Hier in deze voormalige kolonie van Nederland rijden ze namelijk links, dus zit het stuur rechts. De taxi chauffeur laat vol trots ook nog een tv scherm in het midden van het dashboard zien. Hier kan je de beelden zien van camera's die linksvoor, rechtsvoor en achter op de auto zitten. Maar als we het district van Paramaribo in rijden, kunnen we ook 'gewoon' tv kijken. Niet echt een veilig gevoel. Op de radio horen we reclames over hairstraighteners en het nieuws dat in Domburg nu ook officieel een waterleiding is aangelegd, kinderen hoeven niet meer met emmers te lopen om drinkwater te halen.

We worden super vriendelijk ontvangen door Gabi en Roy met een Djogo (een bierfles van 1 liter, die je samen deelt). We zitten in de tuin van het door hun ontworpen en gebouwde appartement. Zij wonen boven en wij hebben de beneden verdieping tot onze beschikking. Gabi is een Duitse architect en heeft in Amsterdam de Surinaamse Roy ontmoet waarna ze 7 jaar geleden naar Paramaribo zijn verhuisd. Roy is onder andere fotograaf, natuurbeheerder, reisboekenschrijver, kaartenmaker. Hij heeft woonboten in Amsterdam gebouwd en we zullen in de loop van komende tijd wel horen wat hij allemaal nog meer gedaan heeft.

Binnen 20 minuten is het helemaal donker en gaan we een rondje lopen onder andere op zoek naar iets te eten. Het zal een pittige tijd worden op zoek naar vegetarisch eten. Het kan wel, maar de keuze is zeer beperkt.

Erik en ik hebben een muntje opgegooid om de kamers te verdelen. Erik won en heeft de kamer met het 2 persoons bed. Ik heb een éénpersoonsbed maar wel een bureautje. De eerste nacht slaap ik redelijk goed, maar word wel om 4 uur wakker van een haan die precies zo klinkt als mijn wekker. En zoals we al gewaarschuwd waren, houd het nachtelijk 'koor' van honden ook niet op. Het is niet zo erg als afgelopen voorjaar in Turkije waar ik in een maand een gigantische hekel kreeg aan één specifieke jankende hond onder mijn raam, maar we zullen zien hoe ik hier aan zal wennen.

Het was even schrikken toen ik 's morgens alleen een koudwaterknop zag onder de douche, maar terwijl ik wakker werd onder deze douche realiseerde ik me weer dat dat in Azie ook altijd het geval was. En koud water hier is niet zo koud als in Nederland, heerlijk dus eigenlijk.

Ik heb inmiddels meer muggen onder mijn muskieten net gezien dan daarbuiten, maar ondanks dit alles heb ik het idee dat ik hier heel goed kan wennen!


  • 19 Januari 2013 - 14:39

    Harry Heyink:

    Beste Niels.

    Ja ik ga je blog volgen, wist niet dat je dit ging doen.

    Bij al de landen die je hebt bezocht staat ons buurland Duitsland er niet bij en toch kom je er al geruime tijd, vindt je het daar toch niet zo prettig?

    Ja die honden, ze zijn overal mens beste vriend, bewaken erf en goed maar ook gaan ze samen met de baas op jacht.

    Hier is het koude water nu vries-koud, tegen het vriespunt aan, eergisteren al wat problemen met de kraan beneden in de hal, voor de zekerheid maar laten druppelen zodat het niet vast vriest.

    Nog veel plezier daar in het zomerse overzeese gebied, groet en ook een groet aan Eric.

    Tot ziens.
    Harry Heyink



  • 19 Januari 2013 - 15:00

    Hanneke:

    Ik ben NU AL jaloers! Heel veel succes en vooral plezier daar!


    Ik ga je volgen ouwe! xx

  • 19 Januari 2013 - 15:31

    Nelly Albers:

    Ha die Niels,
    Wat leuk om nu al iets van jullie te horen(lezen).
    Hoop dat er nog veel nieuws zal komen. Groetjes, mama

  • 19 Januari 2013 - 15:31

    Gemma:

    He Niels,
    Wat ga je doceren? Voor hoe lang? Wat gaaf? Alles goed?
    Groetjes,
    Gemma

  • 19 Januari 2013 - 15:37

    Lex:

    Hoi Niels,
    Goed dat je toch met een blog begonnen bent.
    Dan weten we wat meer van je belevenissen. En je schrijft makkelijk en boeiend.

    Veel succes daar en ik volg je.

    Groeten
    Lex

  • 19 Januari 2013 - 17:33

    Miriam:

    Hee broertje,
    Niet teveel over de heerlijke temperatuur en relaxte mentaliteit schrijven hoor, daar worden we alleen maar jaloers van.
    Verder wel veel schrijven natuurlijk, ik lees graag wat je allemaal meemaakt en hoe het met je gaat.
    Ik heb net een doos zwart geverft voor m'n maquette. Tot zover het kunstenaarsgedeelte in mij.

    Geniet van je tijd daar!
    x je zus.

  • 19 Januari 2013 - 19:36

    Jos:

    Hey NIels, je hebt al heel wat gezien nadat wij elkaar ontmoetten in Roemenie. Tof dat je nu gaat lesgeven. voor hoelang in totaal?
    veel succes

  • 19 Januari 2013 - 20:17

    Sander:

    He Niles,
    het is dan begonnen en zo te lezen neit op een slechte manier, geniet er van!
    o ja geef ook nog een beetje les!
    groetjes

  • 19 Januari 2013 - 20:18

    Jon:

    Ha Niels, verrassing dat je naar Suriname bent. Hoor van je Oma dat Argentinie en Cuba ook nog op de lijst staan om te gaan bezoeken. Zo kennen we onze globetrotter weer. Ik ben benieuwd naar je ervaringen en zal dan ook met belangstelling je verslagen lezen. Het ga je goed. Geniet ervan en publiceer je alsjeblieft ook wat foto's? Kunnen we je weer benijden!

  • 19 Januari 2013 - 21:01

    Rots:

    Partner! Klinkt allemaal fantastisch, volgens mij moet dat allemaal wel goed komen daar. Kom maar op met die verhalen!

  • 20 Januari 2013 - 19:17

    Malou:

    Heeeeeel veel plezierrrr! Ga je zeker volgen hier - enneeee ' zooo 2013' : we appen!! ;-) dikke kus

  • 21 Januari 2013 - 11:41

    Tijmen Van Grootheest:

    Hee
    Niels en Erik!

    Leuk dit!
    ik blijf jullie volgen. hartelijke groet vanaf de Rietveld in de sneeuw

  • 21 Januari 2013 - 19:39

    Hannah Kay:

    Ooow klinkt goed daar! Ik heb vandaag thermo-sokken gekocht, dus ik zou zeggen geniet van het weer en de muskieten ;)
    Have fun en hou ons op de hoogte! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 499
Totaal aantal bezoekers 45689

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 02 Juni 2013

Caribbean

03 December 2007 - 10 Augustus 2008

Poging tot liften naar Australie

04 Juli 2006 - 11 Augustus 2006

Liften naar Moskou

Landen bezocht: