Filmen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niels Albers - WaarBenJij.nu Filmen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niels Albers - WaarBenJij.nu

Filmen

Door: Niels Albers

Blijf op de hoogte en volg Niels

25 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Midden in de regentijd begon dinsdag tussen de druppels door eindelijk waarvoor we hier zijn! Het maken van een film! We hebben de studenten in de afgelopen 4 weken geïntroduceerd met een basiskennis film en na het maken van het script kwam het er nu op aan. Iedereen was redelijk op tijd bij de academie en we paste met z'n allen in een grote auto van één van de studenten. Er was zelfs een professional geregeld voor de make-up en toen de 2 acteurs op de set kwamen (ook studenten van de groep) herkende ik er eentje amper! Ze zag er prachtig uit!

We zouden met de ochtend groep in een appartement filmen, een van de studenten is daar ook binnenhuisarchitecte dus zo viel de keuze voor deze locatie. Er was alleen nog geen stroom maar dat kon met verlengsnoeren wel geregeld worden. Er was een hele groep werkers die met kabels liep te sjouwen.. ik was verbaast dat ze zoveel mensen had geregeld om dit voor elkaar te krijgen, maar toen bleek dat die werkers ook niet meer weg zouden gaan en moesten schuren en timmeren.. Ook bij de buren werd flink geboord. Toen we vroegen of ze even wilde stoppen legde ze gelijk hun boor neer. 'Geen probleem!' Voor de werkers, want een uur later kwam de opdrachtgever boos aan, dat zijn werkers niet zomaar konden stoppen want dit moest vandaag af..

Geen stroom, dus geen airco en de ramen moesten dicht in verband met het lawaai buiten. Daar sta je dan in een klein slaapkamertje met z'n achten op elkaars lip.. Sta je niet buiten in de regen ben je nog zeiknat.. Maar iedereen vond het leuk en we hadden veel lol. Het liep uit tot ver buiten de reguliere uren en waar dat normaal nogal een probleem kan zijn, kon iedereen regelen dat ie kon blijven.

Maar toen moesten Erik en ik weg, want we hadden ook weer met de middag groep iets eerder afgesproken. Even snel een bak rijst naar binnen werken en door naar de locatie voor de middag shooting. Wel heftig om zo midden in een verhaal te zitten, mee te denken naar oplossingen en dan 'whop' in een ander verhaal meedenken. De scene die we zouden opnemen vond plaats in een gigantische keuken van een rijk gezin. Er waren dus ook kinderen en een actief huishouden. Heel gezellig, maar soms ook best lastig voor het geluid. Hier ook weer hard werken, maar ook heel veel lol samen!

Het voordeel van de avond groep is dat je daarna gezellig samen een biertje kan gaan drinken aan de waterkant. En daar waren we na bijna 12h achter elkaar zorgen dat iedereen goed doet wat ie moet doen, wel aan toe!

Donderdag met de rollator naar school. Nou we hebben soms al mensen die je aangapen als we dat stukje lopen, moet je na gaan als je een rollator door de gaten, modder en opengebroken stoepen probeert te duwen. Met achter je iemand die een stok met een richtmicrofoon vasthoud. We gebruiken de rollator als 'dolly' om steady tracking shots te kunnen maken en hij was na de laatste shooting bij ons thuis achtergebleven. Aangekomen op de academie gutst het zweet alweer langs mijn lijf. Met de ochtendgroep eerst in een oud houten huisje filmen. Daarna na een grote villa van de schoonouders van een van de studenten. Een andere docent van de academy moet ook acteren in de film en hij doet het goed en heeft er veel gevoel voor.

's Middags eerst even langs de Combe markt bij ons achter, ze willen ons wel sponsoren. We hebben namelijk een berg 'ongezond eten' nodig voor een scene. We krijgen een waardebon van 100 SRD waarmee we koekjes, popcorn, chips, fernandes en bier kopen! Dan eerst filmen bij 'Soeposo' (soephuis). Een scene in een restaurant met ober en stelletje op date. Maar de student die ober zou spelen komt niet opdagen en is ook niet te bereiken. Het meisje dat de date zou spelen is d'r huissleutel kwijt en wil die eerst zoeken. De eigenaar van Soeposo wil wel spelen en ik ga met een van de studenten op jacht naar een meisje dat de date wil spelen. Vlak bij is een restaurant waar veel Nederlandse stagiaires rondhangen. Na even rondvragen vinden we een leuke meid, 'Linda' die wel mee wil spelen. Ze moet ook zondag weer kunnen voor een ander shot en dat vind ze allemaal best!
Daarna bij iemand thuis een scene met een doorgezakt bed met al het 'ongezonde eten'. Ook echt super veel gelachen met z'n allen!

Zaterdag nog een laatste scene opnemen met de ochtendgroep. Dit moet buiten, maar het stort van de regen. We stellen het 2 uurtjes uit, want de lucht is helemaal grijs en het ziet er niet naar uit dat het beter gaat worden. Gelukkig is het ietsje later eventjes zo goed als droog en kunnen we snel de scene opnemen voordat het weer los barst.
In de loop van de middag ga ik even naar de kapper. Je hebt hier dus kapsalons voor vrouwen en aparte barbershops voor mannen. Vlak bij ons op de hoek zit er eentje, het lijkt een kleintje maar als je binnenstapt staan er zeker 6 mannen met tondeuses in hun hand hevig te 'kappen'. Er zit nog een rijtje mannen op van die plastic tuinstoeltjes te wachten tot ze aan de beurt zijn, ik neem plaats tussen hen.
Er word lekker doorgewerkt en ik ben snel aan de beurt! Maar waarom ik nou net bij die gast met 1 oog moet. (Hij heeft wel een ander oog, maar die staat naar buiten gericht, in ieder geval niet op mijn hoofd). Terwijl hij de tondeuse grof langs mijn oren haalt is hij in gesprek met de andere kappers en kijkt hij (met z'n goeie oog) om zich heen. Als hij later de schaar ter hande neemt, knijp ik hem wel eventjes. Als hij mijn haar naar voren kamt schuurt de kam steeds over mijn neus.. nou ben ik 10 jaar geleden voor het laatst in NL naar de kapper geweest, maar dat het zo wild ging kon ik me niet herinneren..
Hij mag nog wel mijn nek scheren met een mesje maar mijn 'kweekje' aan de voorkant moet ie met rust laten.. Ik ben blij dat ik het nog na kan vertellen en ik moet zeggen dat ik het zelf wel eens mooier heb opgeschoren..

Als ik weer 'thuis' kom wil Erik het greenscreen wat we morgen nodig hebben voor het filmen gaan naaien, maar we krijgen de naaimachine niet aan de praat. Het blijkt een Nederlandse naaimachine te zijn en die werkt alleen op 220v en hier komt 110v uit de stopcontacten.. Dan maar met de hand meer dan 12 meter aan elkaar naaien. Als we beide op de grond zitten met naald en draad in onze hand bedenk ik me om even bij de bovenburen te vragen of ze geen naaimachine hebben op 110v. Dat hebben ze niet maar er zit wel een speciaal stopcontact in de keuken met 220v dus daar krijgen we een speciale stekker voor. De naaimachine loopt in iedergeval, maar nog niet helemaal soepeltjes.. Met z'n tweeen halen we wat onderdelen uit elkaar en lukt het ons om uiteindelijk de laatste 11 meter met de naaimachine te naaien. Zodat we tijd hebben om 's avonds nog even een filmpje te kijken.

Zondag word ik wakker van de harde regen. Het is echt ongelofelijk wat een lawaai het kan maken! Ik ben bang dat het vandaag niet gaat lukken om te filmen, maar als we om 11h opgehaald worden schijnt de zon inmiddels. We rijden over de brug weer naar Peperpot, waar een grote 'kappa' staat. Dat is een grote ijzeren pan waarin ze suikersiroop maakte. Hier moet een scene opgenomen worden dat de man gekookt word in de 'kappa' in de hel, door de duivel en zijn kokin. Hij staat helemaal vol met regenwater en groene 'waterplanten', maar de acteur (een student) betreed heldhaftig het lauwe vieze water.

Daarna Linda weer ophalen en naar noord om een scene in een rijdende auto op te nemen. We monteren 2 camera's met ducktape op het dashboard, de regisseur gaat op de achterbank liggen en Erik met de geluidsrecorder in de achterbak van de pickup truck. Dan maar rondjes rijden tot er een stukje op staat dat we kunnen gebruik in de film. Ook daarna weer lekker met de studenten die nog zijn blijven hangen een biertje drinken aan de waterkant.

Het is vandaag (maandag 25 feb) de dag van de revolutie, dus iedereen is vrij. En gisteravond laat gaf Desi Bouterse een speech op het plein van de revolutie. Was wel nieuwsgierig dus ben even gaan kijken. "Nou, ik heb hem in het wild gezien", het was helemaal niet druk en ik stond zonder hekken of iets dergelijks op 15 meter afstand terwijl hij het volk toesprak in half Nederlands en half Surinaams. Zijn speech begon iets over 12h middernacht maar iets na 1:00h vond ik het wel mooi geweest toen ie nog steeds bezig was met cijfers van 'zoveel miljoen' voor dit, 'zoveel miljoen' voor dat en dat de hele economische groei zonder ontwikkelingshulp tot stand was gekomen en dat ze misschien binnenkort Nederland wel ontwikkelingshulp moesten gaan geven..

'dus dat, ja'

(voor de mensen die het nog niet in de gaten hadden, zit er onder elke blogpost ook een serie foto's, klik op de kleine vierkantjes en ze worden groot!)

  • 26 Februari 2013 - 11:45

    Nelly:

    Hoi Niels, dat zijn weer bijzondere verhalen en mooie foto's. Veel succes de laatste week.
    XX, mama

  • 26 Februari 2013 - 11:58

    Rieneke:

    Niels,

    Ik heb tot op heden al je verhalen gelezen. Je moet schrijver worden, ik vind het echt heel erg leuk zoals je al je avonturen beschrijft. Ik kan niet wachten op de volgende. Vraagje wil je voor mij als ze er akkoord meegaan ook een foto van Roy en Gaby maken. Ik ben zo beniwued hoe zij eruit zien. We hebben alleen maar mail contact en de enige keer dat ze in Nederland waren en ook een bezoekje hebben gebracht aan de academie was ik niet aanwezig. Zo jammer dat we van elkaar niet weten hoe we eruit zien terwijl we al 5 1/2 jaar mail contact met elkaar hebben.

    Ik kan niet wachten op je volgende verslag. Veel succes en plezier met je project.
    warme groet Rieneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 45690

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 02 Juni 2013

Caribbean

03 December 2007 - 10 Augustus 2008

Poging tot liften naar Australie

04 Juli 2006 - 11 Augustus 2006

Liften naar Moskou

Landen bezocht: