Eten. Ja toch?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niels Albers - WaarBenJij.nu Eten. Ja toch?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niels Albers - WaarBenJij.nu

Eten. Ja toch?!

Door: Niels Albers

Blijf op de hoogte en volg Niels

23 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Schommelend in de hangmat, in de woonkamer van ons appartement, binnen handbereik een Parbo Biertje, besef ik dat we hier morgen al een week zijn. Soms voelt het ook wel zo. Het ene moment lijkt het of we al veel langer in Paramaribo zijn en soms lijkt het alsof we net geland zijn.

Roy vertelde dat alleen honden en toeristen tussen 13h en 15h op straat zijn, dus proberen we dan ook echt even siesta te houden. Maar in plaats van slapen duiken we dan vaak achter de computer, zoals nu. Het gevaar van een siesta is dat je er zo makkelijk in blijft hangen. Het is om vijf over drie echt niet koeler buiten dan om twee uur.

We wonen vlak bij de Combe markt. Dat is een groot complex met allerlei winkeltjes. Een supermarkt, een slijterij, groente winkeltjes, een bouwmarkt, een 'huishoud' winkel (hier verkopen ze dingen van WC-rollen en korte broeken tot compressors en stereotorens). Allemaal van één eigenaar. Roy wees ons de plek waar hij de eigenaar van de Combe markt nog heeft zien staan toen hij ooit begon met een tafeltje met groenten langs de weg.

Groente koop je hier op de markt per stapeltje. Dus bijvoorbeeld 5 op elkaar gestapelde mango's kost 5 SRD (Surinaamse Dollars, gedeeld door vier dus ongeveer €1,25) of 3 komkommers voor 3 SRD. In het centrum heb je langs de waterkant nog de Centrale markt. Hier zitten ook rijen mensen die allemaal bijna het zelfde verkopen. Mango's, bananen, casave, gember en komkommers.

Deze 2 markten zijn 6 dagen per week open, maar op zondag heb je weer andere markten. Er is hier dan vlak om de hoek een Chinese markt. Ze verkopen ook vooral eten. Veel groentes, (geïmporteerd) fruit (appels en peren), allerlei ondefinieerbare dingen in fel gekleurde zakjes, levende en stukken dood dier. En dan bedoel ik ook echt stukken zoals kippenpoten met de nageltjes er nog op. Ze spreken hier geen Nederlands in tegenstelling tot de andere markten.

Dit is dan ook weer anders dan de Javaanse markt, een half uurtje doorlopen langs de grote weg, waar je ook lekker noodles en nasi kan eten.

We zijn zondag die weg helemaal afgelopen tot er geen bebouwing meer was, dit duurde iets langer dan we dachten en waren toen ook niet om 13h binnen. Ondanks het insmeren (mama), ben ik ben toen goed verbrand! Vanmorgen hingen de vellen aan mijn neus.
Wat opvalt is dat ze hier bijna alleen maar nieuwe autos hebben en dan meestal nog van die grote SUV's uit Japan. Die zullen vast wel nodig zijn buiten de stad, maar ik heb er pas 2 gezien die ook helemaal onder de modder/stof zaten. De meeste glimmen in de zon er er komt bijna altijd zeer harde muziek uit. Def Rhymz bijvoorbeeld: 'ZAK ZAK ZAK, ZAK MAAR DOOR DOOR DOOR' etc.

's Avonds eten bij de Chinees. Op het menu aan de muur staat: 'Vegetarische Pak Soy', dus ik bestel 'Vegetarische Pak Soy', maar de vrouw begrijpt me niet. Gelukkig staat er een Surinamer naast me die 'Vegetarische Pak Soy' kan zeggen. Ik hoor echt geen verschil, maar zijn 'Vegetarische Pak Soy' verstaat ze in één keer...
'Met peper?' vragen ze dan. (ipv sambalbij?) JA, Lekker! - Denk je alles verbrand te hebben...

We dachten dat het handig zou zijn als we in een keer een hele krat bier zouden kopen, dan hoeven we niet steeds met die losse flessen te lopen. Maar na het afrekenen moesten we heel lang wachten op het bonnetje. Er moet hier in winkels als je iets koopt namelijk altijd een tweede persoon je bonnetje controleren en een handtekening zetten (tegen fraude ofzo), maar omdat we een hele krat kochten moest het ook nog in een boekje opgeschreven worden en kwamen we er achter dat we de krat met lege flessen binnen 1 week terug moeten brengen, met het bonnetje als we statiegeld terug willen. Dus als mijn volgende verhaal een beetje dubbel klinkt...

Gister de eerste lessen gegeven. We hebben een ochtend en middag groep. We willen elke les starten met een stukje theorie en geschiedenis, waarna we korte opdrachtjes geven waarbij ze hun filmvaardigheden kunnen oefenen. Het doel is om met beide groepen uiteindelijk een korte film te maken. We hadden maandag middag en avond goed zitten voorbereiden. En waren na alle verhalen over niet opdagende studenten op het ergste voorbereid. Maar de opkomst was naar omstandigheden groot.
De lessen zijn voor het 2de en 3de jaar van de Kunst Academie. In de ochtend groep zitten totaal 4 leerlingen en in de avondgroep 2. Maar er is ook nog 1 eindexamenstudent die ook vrijwillig mag komen en dan zijn er verschillende ex-studenten uitgenodigd. In totaal kwamen er 8 mensen in de ochtend en 5 in de middag. Na de introductie (wat is film, wie zijn wij en wat gaan we doen) lieten we ze een zelfportret maken, waarbij ze zich bewust moesten zijn van de eigenschappen van film. Dus niet een beweegende foto van jezelf.
We waren zeer tevreden over het eerste resultaat en hebben goede feedback kunnen geven.
Als huiswerk mocht iedereen een genre kiezen en in dat genre moeten ze een verhaal over eten verzinnen...

Na een dag voel ik me al helemaal thuis op het Nola!

• 23 Januari 2013 - 22:34

Hans Kuiper:

Hee Niels, interessant, lesgeven in Paramaribo? Is dat de Rietveld dependance?

Succes en inspireer ze,
    groet, Hans

• 24 Januari 2013 - 12:12

Rots:

Toffe foto's vriend. Wordt weer een mooi boek lijkt me.

• 28 Januari 2013 - 00:35

Loes:

NIELSSS!!! Ik ga ben alweer helemaal aan het smullen van je verhalen!!! Houd je dus vooral niet in met je updates!

xx Loes

• 28 Januari 2013 - 00:35