Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niels Albers - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niels Albers - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

16 Juni 2008 | Vietnam, Hanoi

31 Mei
5:45h de wekker, met een busje naar de bus, waar nog een nederlandse en een zwitser in zitten. Natuurlijk weer karaoke en weer zingt niemand mee. De grens overgang van Cambodia naar Vietnam gaat soepel, wel moet iedereen zijn spullen uit de bus halen en door een scanner laten gaan. Dat heeft niet veel zin want niemand kijkt naar het scherm...
Chantal heeft last van haar keel dus als we in Ho Chi Minh City (Saigon) aankomen gaan we naar een dokter. De dokter doet een grondig onderzoek en zegt: aaah en oooh van verbazing als ie in d'r mond kijkt.. Ze krijgt medicijnen tegen de keelonsteking.
Chantal gaat vroeg naar bed en ik ga nog even wat eten en op internet. Daar hoor ik na een tijdje mijn buurman GVD zeggen en op zijn buro slaan. Dat is dus duidelijk een NLer. Ellert uit Utrecht. Hij is al een tijdje op reis en verdiend zijn geld door online te pokeren. We besluiten na zijn volgende potje poker een potje bier te gaan drinken.

1 Juni
Het is echt super warm, de straaltjes lopen over mijn buik en rug, constand echt niet 'COOL'. Ook vandaag regent het weer. In het zuiden van Vietnam is het nu regenseizoen...
We gaan naar het War-museum. Vietnam is na de 2de wereldoorlog van de ene in de andere oorlog gerold, waar ik in NL nooit iets over geleerd heb. Eerst tegen de fransen (onafhankelijkheid), toen dus de Amerikanen (maar niet alleen US ook Australie, korea, China en nog meer landen waren er bij betrokken.) Daarna de oorlog tegen Cambodia, waarbij ze de Rode Kmher omvergeworpen hebben. Ze zijn pas 30 jaar uit de oorlog.
Echt indrukwekkend om te zien dat museum. Veel foto's van toen en foto's van slachtoffers en hoe ze er nu uit zien. De amerikanen gooiden chemicalien over Vietnam om de jungle weg te krijgen. Maar de mensen gingen daar direct dood aan en er worden nu nog steeds misvormde kinderen geboren. Ze noemen het slachtoffers van Agent Orange. Dit is eigenlijk net zo als in Hiroshima of Tjernobil. Ze hebben geen iedee hoe lang dit nog door gaat.

2 Juni
Met een busje gaan we naar de Cu Chi tunnels. Ze zijn begonnen met graven in de Indochina-war, tegen de fransen. Maar ze zijn pas echt uitgebreid in de 'American War' zoals ze de Vietnam oorlog hier noemen. Dit was eigenlijk een oorlog van Noord (comunistisch) tegen zuid (kapitalistisch). Maar toen gingen Amerika enzo zich er ook mee bemoeien... en verloren zoals jullie weten, dus daarom is Vietnam nu nog steeds een comunistisch land. Maar inmiddels wel met een vrije markteconomie.
Er woonden dus comunisten onder de grond in het zuiden van vietnam. De tunnels hebben een totale lengte van 220 km. Als tourist kan je er wel in, maar omdat wij zo lang en dik zijn, hebben ze ze wel iets groter gemaakt...
Er word ook een film getoond, waarin de vietnamesen die amerikanen doodden 'American Killer Hero's' genoemd worden. En dat zijn er aardig wat!
Wij zijn dus ook door de tunnels 'ge-duck-walked' zoals dat genoemd word. En daarna was er nog de mogenlijkheid om met een AK-47 te schieten. Je moest per kogel betalen met een minimum van 5. Was vrij prijzig, maar ook een once in a lifetime expirience. TERING wat een herrie, mijn oren piepen nog! En ook moeilijk richten... voelt wel heftig/machtig. Maar ook bizar om zo'n wapen in mijn handen te hebben en er echt mee te schieten...

's Middangs gaan we weer naar het War Museum omdat we nog niet alles gezien hadden gister toen we er tegen sluitingstijd uitgebonjourd werden.

3 Juni
Vandaag ben ik precies een half jaar onderweg. We gaan een 2 daagse trip naar de Mekong delta doen. Eerst met de boot door de delta naar een cocosnotensnoepjesfabriek (lekker scrabbelwoord). Hier zien we hoe de snoepjes gemaakt worden en kunnen we ze ook proeven. Dan stappen we over op een kleinere boot en gaan we door smallere riviertjes naar een plek waar ze honing 'maken'. Hier drinken we vietnamese honingthee. Hier heb je ook de mogelijheid om met een slang om je nek op de foto te gaan. Tja had ik nog nooit gedaan, dus toch maar even proberen. Voelt echt krachtig zo'n beest!
Dan met een nog kleiner bootje, waarop we zelf moeten meeroeien, gaan we naar een plek voor de lunch. Die bestaat uit thee, met verschillende lokale soorten fruit. Dragonfruit, Papaja, Ananas, Grapefruit en ChumChum. Er word live muziek gemaakt en gezongen door lokale artiesten. Dan kunnen we even door het dorpje lopen en gaan we weer met de boot naar de bus, naar een andere bus, die vertraging heeft, naar een stad waar we opgehaald worden door een paar locals op een motor. We hebben samen met nog 2 andere (mexicanen) iets extra's betaald en dan kunnen we bij mensen thuis slapen ipv in een hotel. Omdat we vertraging hebben is het al helemaal donker en moeten we nog 20 minuten achterop de motor over een onverhardeweg naar de 'farm'. Echt een super vette rit! Zo scheuren door het pikke donker. We slapen dus bij een familie en die hebben super lekker gekookt! Het is echt zo donker en still daar. Je hoort alleen maar insecten. Een hele gezellige avond gehad, veel gepraat. Een van de Mexicanen is goudzoeker in Suriname.

We slapen in een hutje op de 'farm'

4 Juni
Om 6:30 krijgen we noodles als ontbijt en gaan we met de boot terug naar de stad. Daar pikken we de rest van de groep op en gaan we naar de 'floating market'. Dat is dus een markt op het water, waar je van de ene boot naar de andere kan varen om dingen te kopen. Wij leggen aan bij de ananas boot, een boot stampes vol met ananassen en eten allemaal een vers geschilde ananas. Als we doorvaren naar de noodle fabriek voel je aan welke kant van de boot iets interesants te fotograveren is.
Van de noodle fabriek gaan we naar de Rijst fabriek waar we 'Lucky or Not' kunnen zijn. We zijn 'Not Lucky' want ze zijn om de dag aan het werk en als wij er komen zijn ze dus niet aan het werk. Maar misschien hebben we wel geluk, want het is er super stoffig en het zal ook een gigantisch lawaai zijn als al die machines wel aan het werk zijn.
Weer met de boot naar een ander dorpje waar ze een monkey brigde hebben. Dat is gewoon een brug van bamboo stokken gemaakt. Lekker gammel, maar de enige manier om de rivier over te steken. (zal even kijken of een foto kan uploaden)
Dan met de boot terug naar het busje en met het busje terug naar Saigon, maar niet voordat we naar de 'wierrook' fabriek geweest zijn.

In Saigon even douchen en klaar maken voor de 16h durende reis naar Hoian.
Vlak voordat we met de motor worden opgehaald om naar de bus te gaan word verteld dat we morgenochten om 6h van bus moeten verwisselen. We hoeven dan 'maar' 2 uurtjes op de volgende bus te wachten.
We gaan met een sleeperbus en ik kan redelijk slapen.

5 Juni
Om 7h komen we aan in Nha Trang waar blijkt dat er helemaal geen bus om 8h gaat. We moeten tot 7h vanavond wachten en dan moeten we nog een hele nacht met de bus. Het blijkt zelfs zo te zijn dat die 2de bus geen sleeper is. Ik ben echt pissig en bel met het hotel, waar we dit allemaal geregeld hebben. Ze zeggen dat we dan toch gewoon even een museum kunnen bezoeken... Ik wijs hem erop dat als het niet goed zou zijn, dat we dan ons geld terug zouden krijgen, ik vraag hem hoe hij dat wil gaan regelen... Dan flikkert hij gewoon de hoorn erop.
Er is niks aan te doen, we kunnen 8 dollar meer betalen zodat we vanavond ook een sleeper hebben. Dat doen we dan maar en de rest van de dag besteden we op het strand.

6 Juni
De busreis was een HELL heel de weg gestuiterd, zeer slecht geslapen. Gelukkig vinden we een goed hotel, met een zwembad.
Hoian is vooral een dorpje waar je kleren op maat kan laten maken. Je kan dan in magazines kijken wat je wil en zij kunnen het dan 'kopieren' maar je kan ook een combinatie van verschilende dingen kiezen en dan kunnen zij het precies zo maken als je het wil. We gaan heel wat winkeltjes af, maar ze hebben niet echt iets voor mijn smaak...
Chantal besteld schoenen en ik wil ook schoenen laten maken, maar de 13 euro waarmee me ze naar binnen lokken blijken 40 euro te worden als ik mijn design af heb, dus dat gaat niet door. Laat nog wel een pet maken.
We doen een biertje op een terrasje aan de rivier, echt super mooi rustig oud binnenstadje. Veel franse invloeden zijn hier terug te vinden. We bezoeken nog wat galeries en dan terug naar het hotel waar we een DVD spelen huren voor de avond en lekker chillen en bijkomen van het reizen.

7 Juni
Nadat we heerlijk uitgeslapen hebben, huren we fietsen en gaan we naar het strand. Heerlijk om even een verfrissende duik in de zee te nemen! We ontmoeten nog wat een NLs stelletje waar we heel de middag mee praten. Na de verlate lunch fietsen we terug en nemen we een duik in het zwembad om weer af te koelen. In het hotel kan je gratis op internet, maar als ik online wil bankieren blijkt er en virus op de pc te zitten die paswoorden kan achterhalen.Dus moet ik weer contact met de bank zoeken, terwijl mijn shit met mijn creditcard nog niet eens opgelost is. Maar gelukkig, kwam ik er optijd achter en heb ik het optijd afgesloten zodat het geen kwaat kan deze keer...

Vanavond is de openingswedstrijd van de EK en die willen we wel graag zien, maar door het tijdsverschil begint ie hier pas om 23h. Wel grappig om de wedstrijd te zien met Vietnamees commentaar. Voor de 2de wedstrijd word het te laat, want we gaan morgen weer weg.

8 Juni
Ik moet een fax versturen en daarvoor moet ik naar het postkantoor, dat gewoon open is op zondag. Ideaal. Ik moet een paar keer de weg vragen en dat doe ik bij winkeltjes want daar kunnen ze een beetje engels, maar als ze je vriendelijk de weg uitgelegd hebben vragen ze altijd nog even: "You wanna buy clothes?"
We hebben een sleeperbus geboekt naar Hanoi, maar we worden eerst opgehaald door een 'sitting' bus. Na 4 uur worden we afgedropt in een reisburo waar we met een andere bus naar de sleeperbus gaan. En dan blijkt weer eens dat ik in smurfenland zit. Als ik met mijn knieen opgetrokken in foetushouding lig, kom ik met mijn tenen tegen het voeteneind aan. Kan ook niet op mijn rug liggen, want mijn knieen kunnen niet omhoog omdat je met je voeten half onder het bed van de persoon die voor je ligt, ligt. Dat zit dus als een soort bak over jou voeteneind heen. (snappie??) Ik ga weer een hel tegemoed... Ze draaien heel de avond keiharde vietnameese karaoke en om 23h kunnen we nog een keer heel schraal eten bij een 'weg restaurant' (tussen aanhalingstekens...)

9 Juni
Als we in Hanoi aankomen worden we met een 'gratis' taxi naar een gloedje nieuw hotel gebracht. Omdat ze vandaag hun deuren openen kunnen we een korting krijgen. Maar de kamers zijn dan nog steeds 30 dollar. DAt is wel veel want we kunnen ook goeie kamers voor 8 dollar vinden. Als we weer buiten staan worden we aangesproken door iemand, maar we zeggen dat we een kamer voor 8 dollar willen. Hij zegt dat ze ze hier wel hebben, wij zeggen van niet, maar hij blijft volhouden, wij weer naar binnen. Waar blijkt dat wij gelijk hebben. We lopen nog een andere kerel achterna die ook een kamer voor 8 dollar aanbied, maar dat blijkt 12 te zijn als we daar zijn. Dan gaan we zelf wel weer opzoek.. We vinden een leuk kamertje met balkonnetje. Het is tijd voor een ontbijtje en dan boeken we een tour naar Halong Bay. De rest van de ochtend spenderen we aan het zoeken van een bar waar we vanavond voetbal kunnen kijken, maar de meeste gaan om 12h dicht, zelfs de ierse pub en de wedstrijd begint pas om 1:45h.
's middags komen we nog een andere NLer tegen, Bart en we besluiten 's avonds samen naar de kroeg te gaan. We vinden een super donkere kroeg waar we nog een NLer tegen komen die niet eens weet dat NL vanavond speeld. Met zijn 4en zitten we aan de bar, want voor de rest van Vietnam is maandagavond 1:45-3:30 veel te laat. MAAR HET WAS HET WAARD!! 3-0!! Echt super!

10 Juni
We hebben maar 3 uurtjes geslapen, want om 8h worden we al opgehaald om met de bus naar Halong Bay te gaan. Dit is echt een schitterend natuurgebied. Half op zee.. Ik weet niet wat mooier is dit of de Grand Canyon in Amerika... Allemaal rotsen die uit het water steken waar je dan met een boot tussendoor vaart. We krijgen een super goeie lunch op de boot. Dan bezoeken we een grot in een van de 'eilanden' met staligmieten en staligtieten. En terwijl we met de boot door het gebied varen van de ene plek naar de andere kunnen we lekker op het dak van de boot op heerlijke stoelen chillen. We beklimmen de hoogste 'berg' in het gebied voor een schitterend uitzicht en natuurlijk om een paar foto's te maken...
Daarna gooien ze ergens het anker uit en kan je zwemmen. Chantal d'r onsteking is zo goed als over en nu ben ik aan de beurt met verkoudheid en koppijn.. Maar de zonsondergang is schitterend...
Het avondeten is ook super goed. We zitten met 10 man op een bood en per tafel van 5 krijg je: Inktvis, Schelpen, Fruit, Rijst, Patat, Loempia's, Groenten, Zeewier, Rundvlees, Pinda's echt super veel! Na het eten gaan we kaarten met Diane (een Franse) en Emil (een Deen). De rest van de nacht blijven we op die plek en slapen we op de boot.

11 Juni
Echt heerlijk geslapen. We krijgen een ontbijtje en dan varen we weer verder. We verwisselen van boot naar een kleinere boot. Dan varen we naar een 'drijvend huisje' waar we gaan Kayakken. Echt geweldig. Er is een ring van rotsen met water binnenin waarje alleen naar binnen kan met een kano/kayak via een boogje onder een van de rotsen.
Dan met de boot naar een groter eiland. Cat Ba. Waar hotels op staan. Daar checken we in en krijgen we kamer op de 5de verdieping aan de voorkant van het hotel met een schitterend uitzicth over de haven. Na de lunch worden we opgehaald met een busje en gaan we een 'track' doen. We gaan naar het hoogste punt van de berg waar we alweer een schitterend uitzicht hebben. Het is in totaal een wandeling van ongeveer 2h, waarin we ons allemaal te pletter zweten. Er zitten hier echt super grote spinnen en vlinders.
Na het avond eten gaan we met ons groepje naar de kroeg. Er komen 2 masseurs binnen die een goedkope full-body massage geven. Dat kan gewoon in de kroeg ik 'neem' er een van 30 min. Best wel lekker.
We spreken af dat hij vanavond nog naar de kamer komt waar hij Chantal een massage van een uur geeft.

12 Juni
Hoe verder we in de trip zitten hoe 'schraler' het eten word. Nu krijgen we een baquet met jam als ontbijt en dan gaan we terug met de boot. Ongeveer 4 uurtjes weer door dat schitterende gebied! Dan met een busje terug naar Hanoi. Onderweg krijgen we nog een lunch. Ik ben er nog steeds niet over uit of dit nou het mooiste is wat ik ooit gezien heb..

We hadden van tevoren aangegen dat als we terug van de tour komen dat we dan nog 2 nahtjes in het hotel wilde slapen, maar als we aankomen, blijkt het vol te zitten. Ze heeft wel iets anders kunnen regelen voor dezelfde prijs en 'It is really close' zoals ze het zecht. We pakken onze spullen en lopen achter haar aan. Als hier iets 'really close' is dan is het meestal nog wel een eindje lopen. Maar het is gewoon 'next door'. De twee hotelletjes hebben de deuren naast elkaar zitten. Dat is in der daad 'really close' :)

Als hier iemand verteld dat je uit NL komt zeggen ze: oh het land van de melk. Maar dat blijkt dat je hier een melk merk heb dat Dutch Lady heet.

13 Juni
In de binnenstad van Hanoi heb je verschillende straten en gebieden waar alle winkels hetzelfde verkopen. Dus een straat met alleen maar schoenen of een straat met alleen maar sieraden. Vlak voordat we naar Halong Bay gingen hadden we een straat met horloges gezien en ik had er ook een paar geprobeerd. Nu wil ik er eigenlijk toch wel eentje hebben. Maar het zijn er super veel en het is moeilijk kiezen. We spenderen bijna heel de middag hieraan en uiteindelijk kopen we er allebei eentje. Ik een ripoff van Breitling en Chantal een ripoff van Rolex. Vanavond weer voetbal dus proberen we vanmiddag maar een beetje te slapen.
Als we 's avonds zitten te eten, staat iedereen in een keer op en doet het personeel snel alle ventilatoren uit. Er blijkt een stroomkabel (zoeentje die boven de straat hangt) in de fik te staan. En op het terras, van het restaurant waar we eten, staat de verdeelkast/transformator van de wijk. Half etend rekenen we af en gaan we er weer vandoor. We gaan naar de kroeg waar we maandag ook voetbal gekeken hebben en Bart komt ook. We kijken de eerste helft van Italie-Roemenie en dan vlak na de pauze om 12h worden we eruitgeflikkert door de politie. Alle kroegen moeten dicht. Het personeel zegt dat we zo over 5 minuten weer naar binnen kunnen dus dat we gewoon buiten even moeten wachten. Maar als we 10 minuten later weer naar binnen gaan en hun de deur weer dicht doen. Worden we er gelijk weer uitgegooid.
Buiten komen we nog een groepje NLers tegen met oranje shirts hun weten nog wel een kroeg. Als we daar binnen gaan zit het er stampes vol met NLers en hebben we precies de 2 doelpunten van de wedstrijd gemist.
De kroeg word gerunned door een Roemeen, die ons ervan verzekerd dat we hier heel de avond kunnen kijken. In het uurtje tussen de wedstrijden is die Roemeneen met een hele grote neger aan het poolen. Als het de beurt is aan die neger schiet hij met de zwarte bal ipv met de witte... Echt een schitterend gezicht (had-je-bij-moeten-zijn-moment).
Bart had nog een paar fransen ontmoet en samen met nog een paar zijn ze zwaar in de minderheid!
Dit word ook een geweldige avond en veel gezelliger met zoveel NLers...4-1!!!

14 Juni
We betalen nog een halve nacht/dag aan het hotel, zodat we niet zo vroeg hoeven uit te checken. Na het uitslapen gaan we eigenlijk ontbijten, lunchen en dinneren tegelijk. En krijg ik nog een berichtje terug van Ferry dat wel een horloge wil dat ik gezien heb. We moeten nog pinnen, geld wisselen (we moeten dollars hebben voor aan de grens), nog een keer pinnen voor dat horloge en dan hebben we nog 10 minuten om het te halen en terug naar het hotel te gaan. Dat is niet goed, want als je hier iets koopt moet je een beetje quazi ongeinterreseerd doen, want als ze weten dat je iets graag wil geven ze je een hoge prijs. Maar het lukt me om toch nog iets van de prijs af te krijgen en we halen het allemaal maar net.
We worden opgepikt bij het hotel door een taxi en als we naar het busstation rijden begint het kei hard te regenen. Het verkeer bestaat hier vooral uit scooters en iIedereen stopt op de weg om een regencover aan te doen.
Als we bij de bus aankomen en onze spullen in de bus geladen hebben komt er een figuur ons in gebrekkig engels vertellen dat we nog 1,5 moeten wachten om een reden die we allemaal (wij en nog 3 toeristen) niet begrijpen...
Om 8 uur gaan we eindelijk weg en dan ligt het gangpad van de bus tot armleuninghoogte vol met rollen stof waar we overheen moeten klimmen om bij onze zitplaatsen te komen. Ja, we gaan 24uur in een zit bus naar Laos, want er gaat geen sleeper. Maar misschien heb ik in een zitbus wel meer ruimte.... behalve als ze het gangpad vol leggen...

==========================================
Ik ga nu nog even proberen om wat foto's online te zetten op www.flickr.com/nielsalbers

• 16 Juni 2008 - 09:47

Hanneke:

Lieve Niels, ik verdenk je ervan dat jij gewoon thuis achter je pc zit een a4tje per dag te typen.. ;)

xx

• 16 Juni 2008 - 14:24

Ralf:

Wat een verhaal zeg. heb er vierkante ogen van gekregen. maar wel super om te lezen.
    Afgelopen weekend heb ik weer gezeilt. minder druk als vorig jaar maar wel heeeel relaxed. Grts daar

• 19 Juni 2008 - 12:40

Bakkertje:

Tja alles wordt kleiner lijkt het wel niles? Hoe kleiner de mensen hoe meer plaatsen in de bus en daar moeten de toeristen zich op aanpassen haha! Maar voor die paar dollar maakt het toch niet uit je bent toch aan het reizen! je maakt weer wat mee. terwijl werkende mensen achter hun computer zitten en zitten te genieten van jullie verhalen en dan dromen ze weg totdat de gong gaat dat ze weer naar huis kunnen. Tja dan zit ik toch liever in een bus waar ik me benen niet kwijt kan!
    He gaat lekker man ook met mij. Ik spreek je masselz