Weer een te lang verhaal.... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Niels Albers - WaarBenJij.nu Weer een te lang verhaal.... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Niels Albers - WaarBenJij.nu

Weer een te lang verhaal....

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

16 Juli 2008 | Singapore, Singapore

29 Juni
Eerste dag in Kuala Lumplur (KL) lekker uitgeslapen. Daarna een uurtje gezocht naar de bus die richting de Art gallerie gaat. Ze hebben een vrij groot museum, waar je gratis naar binnen kan. Met hedendaagse kunst en lokale junglebewoners-kunst. We hadden ook al gezien dat 1Juli het KL Art Festival begint. Via het muziektheater, waar we zien dat er 2 juli een show is waar we naar toe willen, lopen we door naar de Menara tower. Dat is de 4de hoogste toren van de wereld! Voor 4 euro kan je naar boven waar je een schitterend uitzicht heb. Wij gaan rond zonsondergang, dus zien we alles in het licht en donker (met lichtjes). Als we terug naar het hotel lopen (door de regen) gaan we naar China town, waar ik weer precies zo'n horloge zie die gestolen was. Dus toch weer aangeschaft. Maar maleisie is toch wel ietsje duurder dan Vietnam.

30 Juni
Lekker vroeg de wekker gezet, want we willen ook nog de petrona torens in. Dat zijn de 1na hoogste gebouwen ter wereld. (Ja er is een verschil tussen radio zendmasten en gebouwen, de radiozendmasten tellen niet mee bij hoogste torens omdat het radiozendmasten zijn en daar kan je dus niet helemaal naar de top :s )
Maar als we aankomen blijken ze op maandag gesloten. Dan gaan we maar een vliegticket naar Borneo regelen. Omdat ik mijn creditcard niet meer heb, moeten we dus naar een kantoor van Air asia. Daar aangekomen lijkt het wel of er in heel maleisie niemand een credit card heeft. Het is super druk. Maar Air Asia heeft ook echt de allergoedkoopste vluchten.
We gaan met de monorail (het openbaar vervoer is hier opzich wel goed, ze hebben ook een metro zonder bestuurder is echt vet om zo te zien als je door die tunnel zoeft) naar een te grote Shopping Mall. Als we al een tijdje rondgelopen hebben horen we af en toe geschreeuw, alsof er een achtbaan voorbij komt... Wij zoeken en ja hoor er loopt gewoon een achtbaan door de mall. Op de 7de en 8ste verdieping van het gebouw zit een pretpark, met achtbaan die je beneden vanuit de hal al kunt zien. Maar het park gaat bijna sluiten en je kan niet alleen voor de rollercoaster een ticket kopen, dus gaan we daar HELAAS niet in... we gaan wel naar de film. Ze hebben echt super grote bioscopen in KL. We gaan naar Wanted. (goeie film)

1 Juli
Weer die wekker en met de bestuurderloze metro naar de TwinTowers. Maar we zijn te laat voor de gratis kaartjes. Het schijnt dat je al om 7:30 in de rij moet gaan staan en dan om 10h gaat het open en dan kunnen er een beperkt aantal mensen in. Maar ja de Radiotoren was toch hoger...
Dan gaan we maar weer naar de film. The Hapening, ook wel goeie film. Verder een beetje door de verschillende shoppingmalls lopen. Echt de iedeale shopping stad.
's Avonds gaan we naar het theater, we willen naar de show die we uitgezocht hadden. Als we daar aankomen, best wel optijd, is de kassa nog gesloten. We gaan even wat drinken in het cafe. Na 3 kwatier nog maar eens kijken of de kassa open is. Maar dan komen we erachter dat de show helemaal niet vandaag is, maar morgen. We waren gewoon allebei in de war... Ja verlies je de track of the day als je op reis bent...

2 Juli
Vandaag met de bus naar Melaka. Als we op het busstation aankomen en onze bus in willen, word er gezegd dat we buiten moeten blijven wachten. Dan komt er een horde Indiers aan. En we zien de Indiaase taferelen die we zo gemist hebben... Ze lopen allemaal handevol spullen. Ventilatoren, grote gasflessen, dichtgebonden dozen. Ze gooien die bus open en stouwen alles erin. Ze lopen elkaar allemaal in de weg, maar als een kudde mieren lukt het ze toch om alles voorelkaar te krijgen. Wat niet onder in de bus past gaat mee de bus in. Ze zijn met z'n 20en maar hebben spullen bij zich voor 100 personen. We zijn bang dat we de bus niet meer in passen. Dan komt er een ander figuur aangelopen en die zegt dat we hem moeten volgen. We worden overgeplaatst naar een andere bus. pfff gelukkig :)
De reis naar Melaka gaat verder voorspoedig. Melaka is een oud stadje dat ook in de nederlandse geschiedenis heel belangrijk is geweest. Hier staad ook het oudste nederlandse gebouw van heel asie. Ooit in de tijd van de VOC hebben 'we' Melaka afgepakt van de portugezen. 'We' wilden het toen als belangrijkste handelstad/lokaal hoofdkwartier houden, maar uiteindelijk hebben we toch Batavia gekozen (wat nu Jakarta is). Maar je hebt hier dus een 'dutch square' en een 'Stadhuys'.

3 Juli
Het regent, dus gaan we naar het Stadhuys, waar we dus weer een stukje van de nederlandse geschiedenis leren, waaronder wat ik net hierboven verteld heb. Dan gaan we nog naar 2 galleries. Maar het regent nog steeds, of eigenlijk giet het nu, dus wij weer naar een mall. Ja die hebben ze hier ook. En weer naar de film. Hancock deze keer. (ook leuke film)

4 Juli
We halen een paar lekkere broodjes bij een bakker voor ontbijt. En lopen naar de St. Paul kerk. Heb inmiddels wel genoeg kerken gezien, maar dit is een ruine waar een heleboel nederlanders begraven zijn. Er staan allemaal grafstenen uit 17de eeuw en daar staat dan op. Hieronder licht/lecht/lycht begravn Johan van Zyl. Geboortich van vyamen in syn leven oppercoopm en fiscb. Dezerstede ouerleden den 3 Ianu 1636. Wel cool dat wij de grafstenen kunnen lezen en de anderemensen moeten allemaal de engelse of maleisiesche vertaling lezen op een bordje ernaast.
Als we terug naar het guesthouse lopen komen we langs een Hollands cafe. Hier adverteren ze met appeltaar, kroketten en oliebollen. Dus wij kroketten en oliebollen bestellen, maar ze hebben geen oliebollen, alleen met nieuwjaar. Tja, wat moet ik daar nu van zeggen.....
's Middags pakken we de bus naar Johor Baru (JB) waar we een gaar hotelletje vinden met een kerel die geen woord engels spreekt.

5 Juli
Vanmorgen met de bus naar Singapore. Wat een gehannes om met de bus de grens over te gaan. Je gaat met een bepaald bus nummer naar de grens, wij met bus 170. Dan moet je er allemaal uit. Lopen door de maleisiesche douane en dan weer wachten op de volgende bus. Want de bus rijd door en haalt mensen op die al staan te wachten. Dus daar sta je dan en het word drukker en drukker. Komt er eindelijk een bus, word je er met z'n allen in gepropt en ga je de brug over. Daar word je er weer uit gegooid en gebeurt hetzelfde met de douane van Singapore. Dan blijkt dat bus 170 twee eindbestemmingen heeft. En de eerste 3 bussen 170 die eindelijk komen opdagen gaan niet naar waar wij naartoe willlen. (we zijn zeker maleisie weer uit)
We komen uiteindelijk aan en kunnen nog inchecken in een super populair hostel. Singapore is echt een westerse stad, dus ook westerse prijzen. We kunnen net een dorm betalen :P
Dan gaan we op zoek naar een plek waar ik malaria tabletten kan kopen, want als we volgende week op borneo zitten wil ik toch maar wel aan de malariatabletten. Dat is nog een heel gezoek op zaterdag. We worden van her naar der gestuurd. Uiteindelijk vinden we een chirurg ergens in een prive cliniek op de 8ste verdieping van een mall, die mij wel een recept mag voorschrijven. Maar hij doet denk ik meer botoxbehandelingen dan recepten schrijven, maar ik heb ze iig.

We hebben geluk want gister is in Singapore het FoodFestival begonnen!! Via het hostel hebben we van een plek gehoort waar festiviteiten zijn. Wij daar naar toe en blijkt dat buitenlanders een gratis pasje kunnen krijgen twv 10 SingaporeDollar om te kunnen eten. Dan kan je voor 2 dollar per maaltijd bij verschillende standjes verschillende soorten eten proberen. RELAXED!! We proberen Laksa, Satay, Rojak, Roti Prata, Fried Carot Cake en IJS! Wat het is weet ik allemaal niet meer, maar het meeste was goed binnen te houden!

Dan gaan we naar het grootste reuzenrad van de wereld. 30 meter hoger dan 'the London eye'. Echt een schitterend uitzicht. Het duurt 30 minuten voordat je helemaal rond bent geweest. 165 meter hoog!!

6 Juli
In het hostel kan je zelf een ontbijtje maken, eitje bakken, brood toasten. Dat is lang geleden dat ik zelf iets te eten gemaakt heb... We gaan naar het Singapore Art Museum. Een doolhof van moderne kunst.
Dan gaan we met een kabelbaan over het water naar Sentosa Island. Daar chillen we en maken we een foto van ons bij het bordje 'meest zuidelijkste punt van Asie' We chillen een beetje in de zon en 's avonds kunnen we nog meer gratis eten met bonnen die we ook gister gekregen hebben. Als we in het hostel terug komen, raken we in contact met Armeille een franse die toevallig ook dezelfde vlucht als ons naar Kuching, Borneo heeft.

7 Juli
Vandaag bezig geweest om met de bus naar Senai te gaan. Zelfde grens tafereel.

8 Juli
Om 5h staat onze taxi klaar die ons naar het vliegveld brengt. En om 9h zijn we al weer op Borneo. Er is geen busservice meer van het vliegveld naar de stad, dus moeten we met de taxi. (teksi, zoals ze het hier schrijven)
We gaan opzoek naar een LonelyPlanet van Borneo, dus moeten enkele boekshops af. Maar de eerste is gesloten, de andere hebben het niet, dus we hebben nog een kans. We lopen vet ver omdat we een kaart hebben die schematisch blijkt te zijn en niet op een of andere schaal. Het centrum is gedetaileerd, maar hoe verder je uit het centrum weg gaat hoe minder wegen ze erop zetten en de afstanden kloppen niet meer. Wat in het centrum 5 minuten lopen was is nu in een keer 30 min. Maar we vinden een LP. Ook weer een Super Grote Nieuwe Shopping Mall. In de kelder vinden we een winkeltje die 'limited edition nikes' verkoopt. Hij heeft van elk model maar 1 of 2 maten, dus je moet eigenlijk kijken naar welk model hij in je maat heeft en dan kijken welke je het vetst vind. Ik wil echt super graag een paar kopen, want in NL zijn die echt onbetaalbaar, maar hier zijn ze ze duur als een normaal paar schoenen in NL. Maar ik kan niet kiezen welk model... ach.. wat je bezig houd he...
Het blijkt dat er van het weekend een Rainforest World Music Festival is hier vlakbij. Dus zijn alle hostels en guesthouses vol geboekt. We moeten opzoek naar een andere slaapplek als we tot dan willen blijven. MEt veel moeite vinden we nog een andere, net geopende en nog steeds 'under construction' lodge waar we wel kunnen slapen.

9 Juli
Vandaag vooral dingen geregeld. Tickets voor festival, tickets voor natuurpark, 4 vliegtickets om van Borneo naar Bangkok te komen.

10 Juli
Vandaag ook nog meer dingen geregeld en geshopped. 's Avonds shushi gegeten. Met zo'n lopendebandje dat voorbij komt en dan kan je een bordje eraf pakken als je denkt dat iets lekker is. 2RM per bordje (5RM is 1 euro)

11 Juli
Met de 'shutlebus' naar het festival terein. We zijn een beetje vroeg, maar we lopen een beetje rond om het terrein te verkennen. Er zijn 'workshops' van de muzikanten. We bezoeken 'Not your average instrument' met bijzonder instrumenten van over heel de wereld. 'Heavy Metal' met ijzeren instrumenten. En 'Gong Drumming' met allemaal percusionisten die allemaal een solo showtje geven. ECHT TE VET GEWOON!!! Een japanse martial art drummer en een philipijnse percusionist die zelf zijn trommels maakt van 'afval'
Als 's avonds de optredens beginnen dan begint het ook te regenen. Past wel bij een 'RAINforest' festival, maar toch jammer. Het veld voor het podium is een kuil en word binnen no time een modderpoel. Een hele grote groep mensen staat daar toch gewoon in te dansen, maar ik moet deze kleren de komende 3 dagen ook nog aan als we door de jungle gaan trecken... helaas... Maar de bands zijn super goed en komen onderandere uit Portugal, Maleisie, India, Griekenland, Philipijnen en UK.

12 Juli
Met een taxi naar Matang National Park. Dit is een park waar ze verwaarloosde dieren opvangen. We hebben 2 bedden gereserveerd, maar het blijkt dat we de enige zijn die in de lodge slapen. We krijgen een kaartje met een plattegrond hoe we langs de verschillende verblijven kunnen lopen. Als we de 'tour' gaan doen, blijkt het al een wandeling door de jungle te zijn. Echt zo gaaf. Eerst langs de krokodillen, via de herten, uilen, andere vogeld, beren, aapjes naar de Oerang Oetangs. Wat een SUPER GAVE beesten zijn dat. De doel van dit park is om de beesten die op verschillende manieren hier terecht komen, klaar te maken om weer terug in de 'wilde' natuur te gaan.
We doen ook nog een 'treck' waar een uurtje voor staat (1 way) naar een waterval. Maar in een tropisch regenwoud voelt een uur lopen als 2 uur. Maar het is zo gaaf. Alleen de bloedzuigers zijn iets minder. Als we bij de waterval aankomen trek ik al mijn kleren uit en duik ik in het ijskoude water. Chantal doet toch nog even d'r bikini aan, maar ik verwacht geen bezoeker zo diep in de jungle!

13 Juli
Vandaag gaan we naar de andere kant van het park lopen. We moeten dus al onze spullen meenemen. (We hebben alleen al het noodzakelijke meegenomen, wel eten enzo, want je kan hier niks kopen) Er staat 3,5 uur voor de 'track', maar gister hebben we er ook langer over gedaan dan er voor staat, dus we houden rekening met een hele dag lopen. Eerst moeten we super stijl de berg op. Binnen 5 minuten zijn mijn kleren alweer doorweekt van het zweet. En na een uur vinden we het tijd voor een pauze. Als we dan onze wandeling vervolgen, blijken we al op de top te zitten en na iets meer dan 2 uur zijn we al aan de andere kant van het park. Het blijkt toch wel heel snel te zijn. En daar blijkt ook dat ze meestal adviseren om deze route de andere richting in te lopen omdat je dan meer daald, dan stijgt. We checken in in ons hostel en ook hier zijn we weer de enige, dus een heel huis voor onszelf. De rest van de middag regent het dus zitten we binnen. We hebben geen boeken of kaarten bij ons om gewicht te besparen, dus dat is wel saai. 's Avonds nog even naar de Frog pond. Maar we zien helaas geen kikkers. Blijkt later dat we ook niet in en om het water moeten kijken maar in de bomen, want daar leven ze...

14 Juli
Als we wakker worden regent het weer. We wilden eigenlijk nog een lange wandeling maken, maar het regent echt te hard. We wachten tot 11 uur, want dan moeten we uitchecken. En dan is het droog. We gaan toch op pad. Eerst naar een waterval, veel groter en mooier dan die van 2 dagen geleden. 1,5 uur lopen. Daar lunchen we en dan begint het te donderen en zachtjes te regenen. We lopen toch door en nemen nog een route via een vieuwpoint. Dat is op 1200 meter hoogte. Echt een super vet uitzicht. 4 uur later zijn we helemaal doorweekt, meer van het zweet (want de regen heeft niet doorgezet) weer terug bij het 'Headquarter' Daar kunnen we gelukkig douchen en krijgen we een lift naar een busstation van een parkmedewerker die naar huis gaat.

15 Juli
We pakken onze spullen en vullen onze nieuwe 'koffer' met spullen die we hier in Kuching achterlaten, zodat we die niet allemaal hoeven mee te sjouwen. We vliegen toch weer via Kuching terug naar KL. We nemen een taxi naar het vliegveld. Vliegen lijkt al gewoon te worden, maar als we opstijgen blijft het toch super dat zo'n zwaar ijzeren ding de lucht in kan. En ook het uitzicht is gewoon te vet! 1,5 later landen we in Kota Kinabalu (KK) en daar checken we in in een hostel waarna we de mooiste zonsondergang ooit zien!
Ze hebben hier ook een food market en daar hebben we de lekkerste maaltijd van deze reis. Allemaal stalletjes met BBQ vis. Tonijn, Inktvis, Super grote gamba's en nog een andere vis.. MMMMM....

• 19 Juli 2008 - 15:41

Ralf:

yo Niels, mooie verhalen weer. hoop dat er van de komende weken nog veel meer bijkomt.
    Gr Ralf

• 19 Juli 2008 - 20:33

Lex:

Hoi Niels,

De route op Google Earth is weer bijgewerkt tot 15 juli.

• 28 Juli 2008 - 21:14

Edith:

geweldig Niels al die ervaringen. Elke keer zie je nog iets beters, iets groters en iets mooiers. Nog even en dan zitten al die maanden er al weer op. Ik denk dat je uren kunt vertellen en ik hoop dat je dat een keer hier komt doen. Geniet nog die laatste 2 weken en alvast een goede reis terug naar dit regenachtige, benauwde landje. Ook groetjes aan Chantal.