Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Niels Albers - WaarBenJij.nu Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Niels Albers - WaarBenJij.nu

Cambodia

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

01 Juni 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

26 Mei
Vandaag vroeg op om met een Aircobus naar Cambodia te gaan. Er zitten nog 2 NLers in de bus. De reis tot de grens gaat heel voorspoedig en vlak voor de grens stoppen we bij een restaurant waar we onze visa's kunnen regelen. In Thailand word alles allemaal goed geregeld. We eten wat en dan brengt de bus ons naar de grens. We moeten er allemaal uit en onze tassen meenemen. Er staan 2 mannetjes die ons de weg wijzen. Eerst moeten we ons departure formulier invullen en een stempel halen om Thailand uit te gaan. De mannetjes verdwijnen en evenlater duiken ze weer op. Dan een heeeeeeeel stuk lopen. En weer fromulieren invullen en een stempel halen om Cambodia in te gaan. Als we weer door lopen duiken de mannetjes weer op. We moeten nu op een andere bus wachten die ons naar Siam Riep brengt. Maar zeggen ze, de weg is heeeeeeeel slecht en je kan beter 100Bhat extra betalen en een taxi nemen. Dan ben je er in 3uur ipv 6 uur. Eerst willen we het niet, maar het duurt allemaal toch langer dan verwacht en anders komen we midden in de nacht aan. We besluiten voor 2 euro's dan toch maar de taxi te nemen. De weg is ECHT slecht. Het is gewoon 200km onverharde weg. Met af en toe 1,2 of 5 km asfalt. Het schijnt dat een luchtvaartmaatschapij geld betaald aan de regering om deze weg niet te verbeteren omdat mensen dan het vliegtuig nemen. Wij niet.

Als we al meer dan een uur in de auto zitten valt het ons pas op dat we weer rechts rijden. Dat is lang geleden. In India en Thailand rijden ze links. Maar de auto waarin we zitten heeft het stuur wel aan de rechterkant zitten. Ik moet dus af en toe even meekijken of we kunnen inhalen. Dan begint het ook nog eens te regenen en veranderd het in een modderpoel.
In Cambodia vervoeren ze alles met de brommer. Je ziet echt gigantische ladingen achterop. Of je ziet wat vakenskoppen en pootjes uitsteken.

Als je hier geld pint komen er amerikaanse dollars uit de automaat.

27Mei
We lagen net lekker te slapen belt mijn vader. Dat er fraude is gepleegd met mijn creditcard. Maar ik slaap half, als hij ophangt check ik toch even of ik mijn kaart nog heb. Maar hij is dus weg. Bel naar de bank, maar kan pas de volgende ochtend (NLse tijd) met de fraude dienst spreken. Dan blijkt dat er voor bijna 1000 euro is opgenomen in Thailand. Ben ik mooi klaar mee. Ze zijn nu nog bezig met onderzoek, dus kan er niet al te veel over vertellen.

Optijd op en een fiets gehuurd voor 2 dollar. We gaan naar Ankor Wat. Dat is het grootste tempelcomplex van de wereld. Het is zo'n 8km fietsen maar een briesje is wel lekker in deze hitte. Het kost een duit (20dollar pp) maar dan heb je ook WAT! Echt schitterende tempels midden in de jungle. Ongeveer 1000 jaar geleden gebouwd en 500jaar geleden verlaten. Toen heeft de natuur het overgenomen en is er helemaal overheen gegroeid. Er is wel veel gerestaureerd, maar er zijn er nog een paar in de staat van hoe ze ze aantroffen. En deze zijn het mooist. Deze tempels zijn ook het decor geweest voor de film Tomb Raider.

Als avond eten wil ik toch iets lokaals proberen dus ik bestel BBQ Krokodil. Ze komt het al vrij snel op tafel zetten. Het ziet er uit als vis dus ik neem een hapje, dan als ik er op aan het kauwen ben komt ze teruggelopen met een soort courmet/grillplaat en zegt NO NO. Oh het is nog rauw...

28 Mei
Weer rete vroet op. Met de bus naar Phnom Penh. Hier in Cambodia hebben ze wel een tv in de bus. Best luxe, maar bijna heel de reis spelen ze Cambodiaanse karaoke. Niemand zingt mee...
...gelukkig.
Het word af en toe afgewisseld met een Cambodiaanse cabaretier.
Omdat de zon vol op onze kant van de bus staat, zitten de gordijntjes dicht en word je toch een soort van gedwongen om te kijken. Daarnaast staat het volume voluit!
De videoclips zijn van hoog niveau (NOT) en in elke clip gebruiken ze alle standaard beeldovergangen van windows moviemaker. Dat zorgt voor een consistent geheel... (NOT)

We vinden een goed hotel, ze hebben alleen op het ogenblik geen stroom, maar dat moet vanavond wel weer komen. Er is geen officiele, door de staat geregelde tourist info, maar daarintegen kan je alles goed regelen bij het hotel.

29 Mei
We nemen de TukTuk naar S-21. Dat is was een geheime gevangenis toen de Rode Khmer hier regeerde. Dat was tussen '74 en '78. Ze wilde van Cambodia een argrarische staat maken. Iedereen werd uit de stad verjaagd en moest op het platteland werken. Rijst verbouwen. En kennis was de duivel. Dus eerst werd de vorige regering uitgemoord, met familie en al. En verder iedereen die 'te' slim was. Dus iedereen die een andere taal sprak, een bril droeg, boeken kon lezen, leraren, doctoren etc etc. In totaal zijn er ongeveer 2 milioen mensen vermoord. En om kogels te besparen werden mensen dood geslagen. (Babies en kinderen tegen een boom) Dit is een van de aller verschrikkelijkste gruwel regimes ooit.
Eerst een film gekeken daarna door de 'gevangenis' gelopen. Dit was eerst een school, met lokalen, maar in alle lokalen hebben ze kleine cellen gebouwd waar de gevangenen in zaten te wachten tot ze gemarteld en daarna ter dood veroordeeld werden. Het is echt kaal en kil. Ook is er te weinig geld om het museum te onderhouden. We lopen langs fotoexposities, waarvan meer dan de helft van de foto's er niet zijn. Of in een hoekje op de grond staan.
Er staan 'gereedschappen' waarmee de mensen gemarteld werden en er zijn schilderijen van hoe mensen dan gemarteld werden.
Het is echt onwerkelijk om dit allemaal te zien. Vet bizar en onwerkelijk!

's Middags gaan we naar de Killingfields. Dit is 14km buiten de stad en dat is waar de mensen dood geknuppeld werden. Er staat een monument waarin 5000 doodshoofden liggen. Het is ook vet bizar om over dit massagraf te lopen. Er liggen in sommige hoekjes nog botten en kleren.

Als we naar huis gaan blijkt dat chantal haar portemoneetje kwijt is. We hebben hem nog gehad om de entree te betalen, maar we kunnen hem niet meer vinden. 120 dollar verloren...

's avonds kijken we nog een documantaire over Ankor Wat maar dan valt de stroom weer uit. Na een tijdje hebben ze een generator, dus kunnen ze weer wat lichtjes aan doen. Ze knopen nog wat stroomdraadjes aan elkaar en hangen het open en blood via wat kastjes en boven de deur op. Nu kunnen we ook weer tv kijken.

30 Mei
Vandaag een rustig dagje. We bezoeken een markt en 's middags begint het kei hard te regenen. Langs de weg staan plassen van zo'n 20cm diep. Maar je moet er doorheen om de markt te verlaten. En dus ook weer om aan de andere kant van de weg de stoep op te gaan. Van de 'gare' buitenmarkt gaan we naar een gloedje nieuw winkel centrum. 6 verdiepingen. Er lopen mensen rond die nog nooit eerder op een roltrap hebben gestaan. Geweldig om te zien hoe ze bang zijn om op te stappen en sommige mensen besluiten naar een paar pogingen om toch maar de gewone trap te nemen.
Ze verkopen hier in officiele winkels alleen maar rip offs van CD's DVD's en Software. Voor 4 dollar kan je windows kopen, gewoon in een kartonnen doos alsof het origineel is. En ook hele seizoenen van tvseries of films. Voor 7 dollar nog geen 4,5 euro kan je alle James Bond films op 5 DVD's krijgen. Mooie verpakking eromheen. Gewone CD's gaan voor 2 dollar over de toonbank. Heb voor 12 dollar alle 45 films van Alfred Hitchcock op DVD gekockt. Maar zie hem later nog voor 7 dollar. Chantal koopt voor 10 dollar alle vier de seizoenen van Grace Anatomies.
Ook kleren zijn hier super goedkoop en het is moeilijk om je in te houden, maar we hebben allebei een kleine tas, dus we moeten wel. En ook financieel gezien moet ik toch ook wel opletten.... want ik wil nog meer zien... Zoals Vietnam bijvoorbeeld, waarvan we vanavond ons visum hebben opgehaald en morgen ochten vroeg naar vertrekken...

• 01 Juni 2008 - 20:09

Frans:

Wow je creditcard en chantal haar portmenee that realy sucks.
    Je maakt wel veel mee zo, tijdens je reis. Vietnam moet je echt doen lijkt me ook echt super mooi!!!!
    Volgens mij is Cambodia een van de mooiste plekken op aarde ( de afgelegen plekken dan he) veel ruines enzo.
    De Tomb raider plek lijkt me in het echie echt super mooi, en een foto is daar niks bij denk ik.

Have fun jullie 2
    Groetjes Frans

• 02 Juni 2008 - 09:33

Hanneke:

Ja vervelende ellende, maar gewoon doorgaan is het beste! Ik was in cambodia bij de s-21 toch echt een dagje heel stil geweest en heb een beetje stoeptegels geteld. damn..

hiero is alles fijn, heb afgelopen vrijdag met suzanne bakker van de ABC gefeest, en anne van ABC gesproken :D

veel plezier nog daaro!
    xxx

• 02 Juni 2008 - 12:08

Jon En Suze:

Het zit dus niet mee, wel een mooi land, maar toch ook hier opgelicht.
    Ga er maar van uit dat ze het hard nodig hebben.
    Toch rot voor jullie. Niet bij de pakken neerzitten.

Succes met de rest van de trip.