Vaar Wel India - Reisverslag uit Calcutta, India van Niels Albers - WaarBenJij.nu Vaar Wel India - Reisverslag uit Calcutta, India van Niels Albers - WaarBenJij.nu

Vaar Wel India

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

11 Mei 2008 | India, Calcutta

28 April
Vanmorgen met de bus naar Chandigarh gegaan. Stond eigenlijk niet op de planning, maar deze vrij dure stad heeft een aantal bijzondere attracties. De stadsplattegrond is ontworpen door Le Corbusier en daarnaast heeft hij ook nog eens 3 gigantische gebouwen ontworpen.

29 April
Maar vandaag eerst naar de RockGarden van Nek Chand gegaan. Dit schijnt, na de Taj Mahal, de 2de meest bezochte touristische attractie van India te zijn. Nek Chand was ooit een 'roadworker' en ging in zijn vrijetijd 'junk' verzamelen. Dit was 'junk' van de mensheid en van de natuur. Hij is gewoon begonnen met bouwen op een ongebruikt stukje land aan de rand van de stad. Na enkele jaren werd het ontdekt door een 'official' en werd het uitgeroepen tot een monument. Het is echt super vet wat hij gebouwd heeft! Het is een soort park, met watervallen, openluchttheaters, kleine doorgangen, vanalles. Maar het was super heet en er was niet veel wind.
's Middags naar Capitol Complex gegaan, die 3 gebouwen die dus door Le Corbusier ontworpen zijn. We waren er al naartoe gelopen, maar daar kom je dus niet zomaar in. We moeten eerst naar Tourist office, om papieren in te vullen. Dan weer terug, door beveiliging, papieren laten zien, wachten op militair die ons gaat begeleiden, naar receptie, toegangspas laten maken, door metaaldetector, inschrijven in gebouw, naar 6de verdieping, kopietje van paspoort laten maken, handtekening zetten en dan brengt onze militair ons naar het dak waar hij zegt: 'Make picture here'. We mogen alleen van het dak foto's maken en van de voorkant van het gebouw. Weer naar beneden, uit laten schrijven, op naar volgende gebouw. Dit is het parlementsgebouw van de staat. Iets minder streng beveiligd, maar we mogen ook weer geen foto's van binnen maken. Dan nog als laatste naar High Court. Zelfde verhaal.

We gaan terug met een fietsrikshaw, het gestaar van de locale bevolking went nooit!

30 April
Met de trein naar New Delhi. We vinden een heel goedkoop, gaar guesthouse. Maar we moeten even compenseren van Chandigarh. Er is vlakbij wel een super rooftop restaurant, dat gerunned word door Nepalezen en ze hebben weer 'HELLO TO THE QUEEN'! Niels is weer in zijn element!

1 Mei
Ontbeten bij zelfde restaurant, ze hebben hier bacon! We nemen een rikshaw naar het 'Red Fort' maar als we in de rikshaw zitten krijgen we een aanbieding. Hij rijd ons door heel de stad en laat verschillende plekken zien voor maar 50Rs. Maar dan moeten we wel een paar 'shops' bezoeken, waar hij zijn comissie ontvangt. We doen het, want hij wacht overal waar we naar binnen gaan op ons. In het 'Red Fort' staat een moskee waarvan de buitenmuren in het grit van de plattegrond staan en de binnenmuren iets gedraaid staan zodat ie precies goed naar Mecca staat. Wel vet. Via een shop naar de 'Gate of India' een soort van Arc du triomph... Daar zijn er eigenlijk ook veel van in de wereld... :s

's Avonds naar een ander 'rooftop restaurant' gegaan. Hier serveren ze bier, maar dan in een theepot met kopjes erbij, omdat het eigenlijk niet mag... lekker koude thee..

2 Mei
Mooie foto expositie van Raghu Rai gezien. We hoefde maar 10Rs ipv 200Rs te betalen omdat ze nog bezig waren met opbouwen.

3 Mei
Om 5:30 met de trein naar Agra. Weer super brak als we aankomen, dat reizen is toch wel vermoeiend :) We ontbijten als we aankomen, dan even slapen. We hebben weer een deal met een rikshaw driver. Hij laat ons verschillende plekken in de stad zien en door ook wat shops te bezoeken krijgen we weer een mooie prijs. Via het fort en een tombe, naar de Baby Taj. We gaan de rivier over om de achterkant van de Taj te bekijken. De rivier staat vol met waterbuffels. Wel appart zo midden in de stad.

4 Mei
5:30 gaat de wekker, we willen de Taj bij zonsopkomst bezoeken, maar ik ben ziek. Heel de dag in bed gelegen.

5 Mei
Vandaag wel van 6 tot 8 naar de Taj geweest. Het word omschreven als 'a teardrop on the face of ethernity' Dat is misschien een beetje overdreven, maar het is zeker mooi! En sinds vorig jaar ook op de lijst van de 7 wereldwonderen.
Het is echt heet in het noorden van India, dus overdag kan je niet te veel doen. 's Avonds zitten we weer op een dakterras te eten als het begint te onweren en regenen.

6 Mei
We gaan vandaag met de trein naar Jhansi vanwaar we met de bus naar Kajuraho willen. Maar de sleeper (of tewel, gereserveerde zitplaatsen) zijn uitverkocht. Dus we gaan general compartment. Dat is zeg maar zoals de local mumbai train. Het zit ramvol en we besluiten op de grond te gaan zitten. Dan komt er een man die vraagt of we willen zitten. JA tuurlijk. Hij wijst ons naar het einde van de coupe. Daar maakt hij iemand wakker die op een bagage rek ligt te slapen. We kunnen dus op het bagage rek zitten. We denken dit wel 3uur vol te houden, maar de trein reis duurt 5uurtjes...
Als we dus aankomen in Jhansi is de laatste bus al weg. We zoeken een hotel en hebben besloten dat we niet naar Nepal gaan. We gaan een ticket naar Thailand zoeken. Heb met Rick, Katie en Corey gesproken en willen elkaar allemaal weer ontmoeten op het eiland Koh Phangan. Waar we dan tijdens een 'full moon party' mijn verjaardag zullen vieren.

7 Mei
We willen de bus van 11:00h halen. We nemen een rikshaw naar het busstation. Daar worden we voor de bus afgezet en word ons verteld dat de bus om 11:30 vertrekt. Om 12h toch nog maar eens vragen wanneer we vertrekken. Om 13h...
Nou dan kan ik nog wel een keertje naar de WC. Er is een gebouwtje met een rij urinoirs. Maar alle mannen staan er een meter vanaf en zeiken gewoon over de grond ervoor...
Gelukkig schijnt vandaag de zon niet. Het begint zelfs te regenen, dat is wel fijn als je in een stilstaande bus moet wachten...
We ontmoeten Rupert en Juliane een duits stelletje. Zij gaan ook naar Kajuraho. Op een redelijk groot busstation 30 minuten voordat we aankomen ga ik even water halen, als ik terug kom in de bus staan er 3 indiase mannen om Chantal heen. Die proberen hier al hun hotel aan te prijzen. Als we dan aankomen met de bus stormen er nog eens 20 hoteleigenaren of propers op ons af. Het seizoen is voorbij en wij 4en zijn de enige touristen.
We besluiten naar de goedkoopste te gaan die in de Lonely Planet staat, ziet er goed uit, alleen het eten op het dakterras is ZWAAR BEROERD.

8 Mei
Om 8h 's morgens valt de stroom uit, dan doet de ventilator het dus ook niet meer. Je drijft gewoon je bed uit. In Kajuraho zijn dus de bekende EROTIC TEMPLES ook wel KAMASUTRA TEMPELS genoemd. We hoeven maar 3 minuten te lopen en we zijn er al. We nemen een Gids die ons een mooi verhaal verteld. Bijvoorbeeld over een beeld van een man en een vrouw. De vrouw heeft een kruik vast waar de man uit drinkt. De man heeft geen benen meer... De vrouw heeft hem dronken gevoerd en toen heeft ie zijn benen gebroken.
Er is een serie beelden van een vrouw dat door een hond genomen word. Waarna ze gearresteerd word. Of een man in het leger dat een paard neemt. En andere mannen zitten te gluren.
De mensen die deze tempels gemaakt hebben hadden eigenlijk maar 2 bezigheden, oorlog maken en nieuwe standjes bedenken. Er zijn in totaal 84 standjes in de kamasutra...

's Avonds een ander restaurant geprobeerd. Het is moeilijk kiezen, ik kies kip met championsaus. Als mijn eten komt heb ik kip, maar geen saus...

9 Mei
Weer veel te vroeg op om een bus te halen. Deze bus gaat naar Satna, waar we moeten haasten voor een trein naar Varanasi. Weer geen sleeper, dus weer general compartment. Maar deze keer vinden Chantal en ik nog wel een zitplaatsje. Rupert en Juliane gaan op het bagage rek. Deze trein doet er ipv 5uur, zoals ons verteld wel 9 en een half uur over...
Het is dus pikke donker in Varanasi als we aankomen. Dan is het ook nog eens een gevaarlijke stad met veel donkere, smalle straatjes, waar geen verkeer kan/mag komen.
Het hotel heeft mooie prijzen, maar onze kamer is piep klein. Het bed staat klem tussen 3 muren en de deur kan net open. Ze hebben een 24uurs restaurant, dus dat is helemaal top! We hebben uitzicht over de Ganges. Deze rievier die heilig is voor de Hindu's is de smerigste rivier van de wereld. Er schijnt geen zuurstof meer in te zitten.

10 Mei
Het lijkt heter en heter hoe verder we komen.
Om 17h gaan we met een 'gratis' rondvaart over de Ganges, georganiseerd door ons hotel. Op deze boot zitten 2 jochies, eentje roeit en de andere prepareert offers. Je kan dus een soort bakje van bladeren vol met bloemblaadjes en een kaarsje in de rivier zetten, dat is goed voor je karma en je familie.
We varen langs de Ghats. Dit zijn de plekken waar de Hindu's hun overledenen verbranden. Dit doen ze dus gewoon op de oever. Ze kopen een stapel hout en daarbovenop leggen ze dan het lichaam, dat in een doek gewikkeld is. Het word aangestoken en brand dan 3 uur. Daarna worden de resten, dit zijn bij de man de borst en bij de vrouw de heupen in de rivier geflikkerd.
Als iemand een niet natuurlijke dood sterft, bijvoorbeel aangereden door een bus, dan word het lichaam gewoon in een doek gewikkeld en met een steen eraan in het water gedumpt. Soms komen zulke lichamen dus boven drijven...
Iedere dag komen er 60000 hindu's van over heel de wereld naar deze rivier om een bad te nemen. En mensen doen er ook hun was in. Dit gebeurt gewoon allemaal vlak naast elkaar. Onze 'bootsjungen' neemt rustig een slokje water van de rivier... Hij noemt het 'de moeder'

Bij het cremeren van de lichamen mogen geen vrouwen zijn, want die moeten toch alleen maar huilen. En als er gehuild word dan gaat de overledene niet naar Nirvana. Er zitten dus alleen maar een heleboel mannen naar de brandende stapels te kijken.En dit gaat 24h per dag door...

11 Mei
Vandaag weer een 'gratis' boottochtje gemaakt, maar nu bij zonsopkomst. Weer een offer voor mijn Karma gedaan. (wat dus wel 20Rs kost)
's Middags met de bus naar Sarnath, dit is de plek waar Buddha zijn eerste Sermon heeft gegeven. Oftewel, de plek waar buddhisme is begonnen.
Terug dingen we goed af op de rikshaw, zo erg zelfs dat hij meerdere mensen wil meenemen. We zitten met z'n 3en achterin en naast de bestuurder zitten nog 3 andere personen.
's Avonds bezoeken we nog een dagelijks ritueel, waarbij de Ganges aanbeden word. Dit is een grote activiteit met veel vuur.

12 Mei
Chill dagje gehad.
's Avonds met de trein naar Kolkata (voorheen Calcutta). Voor deze reis staat 14h gepland.

13 Mei
Om 13h komen we aan, maar 2 uur vertraging. Maar zeer slecht geslapen. Doordat er 's nachts mensen uit moesten die nogal luidruchtig waren en omdat ze vanaf 5h 's morgens langs komen, schreeuwend of je Thee of Ontbijt wil. En die lui blijven maar heen en weer lopen.
We gaan weer eens CouchSurfen. Dat is een tijd geleden. Zo ontmoeten we dus Biplob.
Als we 's avonds uiteten gaan, roept er een man naar ons: 'Hey, I saw you in the train!'
Na het eten naar een hotel met een club met live muziek. Bier is hier wel verschrikkelijk duur.

14 Mei
Vandaag is de laatste echte dag in India, morgen vliegen we naar Bangkok, Thailand. We versturen nog wat laatste shit naar huis en dat neemt weer eens meer tijd in beslag dan gedacht.
We willen nog het Victoria Memorial bezoeken, maar het is al donker en het begint kei hard te regenen!
Vandaag in de krant gelezen over de bomaanslagen in Jaipur. 8 Bommen in 12 minuten. Best bizar om te weten dat we daar 3 weken geleden nog waren, maar ja morgen verlaten we India.... nieuw land, nieuwe avontuur...

• 15 Mei 2008 - 20:55

Hans:

He ho Thai thai go; heb jij nog een duikje in de Ganges gemaakt? Lijkt me niet eigenlijk...

• 15 Mei 2008 - 20:57

Marjan:

Hey Niels,
    Even weer je avonturen gelezen..
    Brr.. dat rivierverhaal.. Ik hoop dat jij het houdt bij een slok water uit een fles. Wel top hoor wat je allemaal meemaakt en ziet!!
    Wanneer je weer back in Holland bent moeten we maar weer es daten met z'n allen!
    Lijkt me gezellig!

• 16 Mei 2008 - 14:31

Bakkertje:

He Gaat lekker zo te horen maar liften is er niet meer bij zeker! Maar het ov is natuurlijk ook erg interessant! Goed om te horen dat het goed met jullie gaat! Wil eigenlijk nog wat fotos zien?

Groeten

• 17 Mei 2008 - 15:13

Wim:

Hoi Niels
    weer gaaf je avonturen te lezen.Valt me mee dat je gelukkig toch relatief weinig problemen hebt gehad of aan overgehouden.Ik bedoel het eten dan natuurlijk. Ben ook wel benieuwd meer fotos van je te zien als je weer thuis in w. bent.Ben benieuwd hoe je thailand vind., ben er onlangs zelf geweest.
    gr. wim

• 19 Mei 2008 - 20:21

Marijke :

Hey Niels!
    Alvast een hele fijne verjaardag in Thailand!

Kus Marijke

• 21 Mei 2008 - 06:43

Bakkertje & Mijke:

gefeliciteerd he vanuit hartje lombok waar alle culturen samenvloeien net zoals jij met deze reis doet.

veel plezier vandaag en hoop je weer snel te zien.

kusjes

• 21 Mei 2008 - 13:13

Susanne:

Ha Niels, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ben benieuwd hoe je het gaat vieren. Heb zojuist alle berichten gelezen die ik nog niet had gezien. Het was er even bij ingeschoten, dus dan moet je er wel even voor gaan zitten; maar nu ben ik weer bij. Geweldig dat je zo geniet. En erg leuk dat wij er van mee kunnen genieten.
    Groetjes, Susanne

• 21 Mei 2008 - 14:47

Myrthe:

Heeeej Niels,

Happy B-day ben benieuwd naar de verhalen van de "full moon party".
    Vette verhalen!
    Enjoy!

groetjes myrthe, tymen carol en jeroen.

• 21 Mei 2008 - 16:35

Marjan:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Geniet ervan.

• 22 Mei 2008 - 10:38

Frans:

Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!!!!!!!!!!!
    Veel plezier in thailand!
    Blijf maar voor de bommen lopen wil je

• 16 Juli 2008 - 22:03

Buurman Ton:

Hoi Niels, je hebt me wel heel nieuwsgierig gemaakt naar India daarom ga ik 9 aug. er zelf maar eens kijken , voornamelijk noord India.
    Veel plezier en de groeten van Cris en mij