Hampi - Reisverslag uit Hampi, India van Niels Albers - WaarBenJij.nu Hampi - Reisverslag uit Hampi, India van Niels Albers - WaarBenJij.nu

Hampi

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

04 Maart 2008 | India, Hampi

1 euro = 57 Rupees

24 Februari

Oh ja, ik was aan het reizen, dus dan moet je ook wel eens vroeg op om een bus of trein te halen. 5:40h de wekker en we halen net onze bus die aan de totaal andere kant van het bustation, precies op tijd vertrekt. We stuiteren naar het Margao waar we nog 1,5km moeten lopen. Omdat de bus niet bij het treinstation stopt. De trein heeft een uur vertraging, maar daar kom je pas achter als de trein er is. Ze roepen niks om. Het is maar 7uurtjes met de trein en in een trein zonder ramen is het best confortabel. Als we in Hospet aankomen springen eerst door alle deuren en ramen ricshawdrivers naar binnen om je een 'ride' te geven. Het blijkt dat ook hier het busstation weer 1,5km van het treinstation is. Met een ricshaw naar het busstation, en dan weer een halfuurtje met een bus naar Hampi stuiteren.
Als we uit de bus stappen ontmoeten we Melanie & Mickey. 2 mooie blonde dames uit Zwitserland. Ze wijzen ons de weg en zeggen, zoals alle andere mensen die in Hampi zijn geweest, dat het aan de andere kant van de rivier veel rustiger is. En dat je daar beter een kamer kan zoeken. Om de rivier over te steken kan je een bootje nemen, 10Rs per persoon (5Rs extra voor tas) of je loopt door het water dat dan tot halverwege je bovenbenen komt... Vandaag nemen we de boot.
We vinden een kamer waar we met zijn 3en in mogen, maar ze hebben maar 2 bedden met muskietennet. Lilian heeft een matje, maar geen muskieten net. Dus het eerste dat we doen is alle openingen (ze hebben geen ramen) dicht 'ducktapen'. De ramen zitten vrij hoog en we hebben geen stoel ofzo dus ik til Lilian op en Rick scheurt het ducktape af. Het is een beetje kloten, maar ja we willen geen malaria oplopen...
We drinken een biertje op het dak en zien weer eens een schitterende zonsondergang. We eten in het restaurant dat aan het 'hotel' vast zit maar dat een nepalese eigenaar heeft. Als de stroom uitvalt steekt iedereen kaarsen aan. De stroom valt 2x uit die avond..

25 Februari

Als ik wakker word heeft Lilian al een nieuwe kamer gevonden. Omdat we de kamer totaal afgesloten hadden en er heel de nacht geen stroom was (waardoor de ventilator het niet deed) is het nu bloedheet in onze kamer en het stinkt :)
We pakken onze spullen en verhuizen. Nu hebben we 2 kamers. Rick en ik delen er een en Lilian heeft haar eigen kamer.
We huren fietsen voor 30Rs per persoon. Ze zijn echt gaar en klein dus ik fiets met mijn stuur tussen mijn benen. We zijn op weg naar een meer en moeten door 2 kleine dorpjes. De lokale bevolking zegt constant vriendelijk: 'Hello' en als je te ver fietst roepen ze 'Lake, that site, Lake that side' en wijzen ze je de goede weg. Zo kan je nooit verdwalen. Dit komt omdat er maar 2 dingen zijn waar touristen naar toe gaan.
Bij het meer staat een groot bord, verboden te zwemmen. En pas op er zijn krokodillen! Maar niemand weet of dit waar is en iedereen (alleen touristen) zwemt er gewoon. We gaan naar een rots (ongeveer 7 meter hoog), waar er nog een paar andere mensen zijn en daar kan je dan in het water springen. Ik zal proberen om een filmpje met dat ik met mijn waterdichte camera gemaakt heb online te zetten.
Hampi is echt totaal anders dan Goa. Iedereen is hier veel vriendelijker, dat geld voor de 'locals' en voor de 'touristen'. We raken aan de praat met 2 spanjaarden en fietsen met zijn 5en naar de 'Monkey temple'. Dit is een tempel op een berg en als we als we er aankomen begrijpen we waarom het 'Monkey Temple' heet. Het stikt er van de aapjes. Echt super vet. Je kan bananen kopen voor 1Rs per stuk en dan komen ze die van je stelen. Iedereen maakt zo'n 34254845 foto's voordat je boven bent. En dan boven staan er allemaal waarschuwingen dat je niet de rotsen op mag om de 'sunset' te kijken. Maar net als alle andere 632 touristen 'hebben we dat niet gezien'.
Vanaf hier is het echt een super Super SUPER VET uitzicht en een nog mooiere 'sunset'!
Als we terug lopen komen we M&M weer tegen. Mickey voelde zich al niet zo goed en was gister naar het ziekenhuis geweest, nu blijkt dat ze Tyfus heeft. Ze heeft super pijn in haar buik, maar ze heeft geen zin om in d'r kamer te zitten dus ze blijft gewoon dingen doen.

Bij het meer had ik ook nog een Nederlander ontmoet. Ik herkende hem aan zijn 'HEMA' boxershort :) En ik heb afgesproken voor 'diner' Als ik hem in het restaurant tref blijkt hij ook nog een andere Nederlandse ontmoet te hebben. Dus ons landje was aardig vertegenwoordigt tijdens het eten.

26 Februari
Het is wel grappig en raakt er aan gewent, iedere dag valt de stroom een paar keer uit en soms wel voor 8 uur achter elkaar. En als je op het internet wil en je gaat naar een internet cafe, dan kijk je niet raar meer op als ze zeggen, we hebben nu even geen internet. Probeer het om 16h nog maar eens.
Hampi is echt een relaxte plek. We doen alles rustig aan en de middag zon is meestal ook te heet om iets te doen dus we hangen een beetje rond in het nepalese restaurant. Beetje lezen, eten. Ben gister trouwens verbrand bij het meer. Verder is Hampi eigenlijk een groot Tempel complex. Er woonde hier ooit 500.000 Hindu's, maar die zijn jaren geleden verjaagd/vermoord door de Moslims. Dus nu is het een groot ruine complex. Sommige tempels zijn nog wel in gebruik. En een daarvan gaan we vandaag bezoeken. We zoeken eerst de plek op waar je door de rivier kan lopen. Het kost nog aardig wat tijd om het 'ondiepste' punt te vinden. Je moet over rotsen en 2x door het water. Maar dan spaar je wel 10Rs uit voor de 'River Mafia'. Er schijnt verderop ook nog een brug te zijn. Maar die is op 2meter na nooit afgebouwd. Omdat Hampi op de 'UNESCO' lijst staat en 'UNESCO' het niet goed keurt.
In de tempel die we bezoeken staat een Olifant aan een ketting. Hij is heilig en alle Hindu's komen hem even aanraken en begroeten in hun ritueel. Verder ook hier veel aapjes.
En dan is het al weer tijd voor een mooie 'sunset'.
Als we aan het eten zijn ontmoet ik nog een andere Nederlandse, het stikt hier van de NLers :(
Als ik 's avonds aan het poepen ben 'bij kaarslicht' is er ineens weer stroom. Maar we het licht in onze kamer was uitgeschakeld, maar de ventilator staat wel aan. Dus die begint in een keer te waaien en blaast de kaars uit....

27 Februari
Vandaag een berichtje van Kenneth (de journalist uit Mumbai) gehad, dat zijn intervieuw met mij afgelopen zondag in de krant stond. Maar hij heeft geen kopietje en ik kan ook nergens meer een oude krant krijgen hier.. Beetje jammer, geen bewijs... :)
Vandaag weer fietsen gehuurd aan de tempel kant van Hampi. Maar 1km gefiets, verder kom je niet zonder versnellingen en de rest gelopen. Vel tempels gezien, weer eens melk uit een kokosnoot gedronken. Lekker rustig 'site-seeing dagje' vandaag.
Als we terugkomen bij de fietsen heeft Rick een lekke band. Gelukkig hoeven we maar 1km te lopen. Rick fixed een nieuwe fiets en we willen een stukje fietsen om de zonsondergang te zien. Maar dan valt iedere 100m mijn ketting eraf. Ik leg hem er zo'n 8x op en dan zit ie helemaal klem, dus kan ik ook lopen...
Hampi zelf is 'droog' (Geen alcohol) omdat het een heilig plaats is. Maar wij zitten aan de andere kant van het de rivier, dus we kunnen wel bier bestellen, maar dat is aardig duur. Onze Nepalees kan wel aan rum en wiskey komen, dus vanmiddag hebben we wat flessen besteld. En zo raken we snel bevriend met een Russisch stelletje. Als we om 1h 's nachts de laatste zijn en de Nepalees gaat slapen, vraagt hij of we het hek willen sluiten als we weg gaan....

28 Februari
Eerst uitgeslapen, daarna mijn zoveelste boek uitgelezen. ('WOMEN', van Bukowski, voor de kenners????) En afscheid genomen van Mickey en Melanie. Om 15:30 pakken we weer de boot naar de andere kant en wachten we 1uur op de bus naar Hospet. Daar kunnen we dan de nachtbus naar Gokarna pakken. Die vertrekt om 18:00h.
We hebben een 'sleeper' geboekt en voor plekken voor in de bus gevraagd. Omdat je daar minder stuiterd. Deze bus is dus uitgerust met dubbele stapelbedden aan beide zijden van de bus. En aan een kant zijn er onder stoelen ipv bedden. We liggen ook helemaal voor in de bus. Mijn voeten tegen het deurtje voor de bestuurder...


check waar ik nu ben en download het google earth bestandje op http://www.nielsalbers.nl/niels.kmz

  • 04 Maart 2008 - 12:49

    Jon En Suze:

    Groeten uit Eindhoven!!


  • 05 Maart 2008 - 16:40

    Hanneke:

    Ik heb gister nog indiaas gegeten! en ik dacht aan je. Lekker je ding aant doen zo te lezen :D
    Ik ben ook goed bezig, krijg communicatie training en rondleiding van PVDD, jongeren partij PINK! Miss Thieme zal aanwezig zijn! En vandaag eerste dag als hondenuitlater in het asiel gehad :D
    KORTOM YEAH YEAH YEAH!

    Nog een vraag, zit een van je Schijndelse maatjes op de HAS in DB? ik zag er geloof ik afgelopen week een zitten.:)

    NOU KNUL, als je je reisgids nodig hebt dan hoor ik t wel :D

    xx XX

  • 07 Maart 2008 - 15:28

    Wim:

    he niels.
    gaaf je verhalen Cool (of vet) wat je allemaal doet en meemaakt.Ik blijf je volgen wim.

  • 07 Maart 2008 - 19:51

    Mart En Els:

    we blijven je volgen, Niels! het is steeds weer leuk je verhalen te lezen!
    Heel veel groetjes van ons!

  • 11 Maart 2008 - 16:21

    Frans:

    Hey Niels,
    Bedankt voor je sms.
    Hoop dat je voet weer snel hersteld.
    Als ( bijna )verpleegkunige moet ik dan natuurlijk effe zeggen dat je het schoon moet houden, indien mogelijk soda badje en goed afdrogen.In jou geval een masabi badje is ook goed (sambal uit india nog net iets heftiger schijnt heb je die op ??).
    Ik ga over 2 weken weer het leslokaal in en voor 1 maand waarna 5 maanden stage in Apeldoorn eindelijk een stage in de buurt.
    Ik wil weer snel een biertje met je drinken, en heb er net 1 koud voor je gezet. Een beetje man is Z.S.M. bij het biertje ik zie wel wat je doet.

    Greetz Frans

  • 20 Maart 2008 - 17:29

    Ferry :

    ha niels bedankt voor je kaartje ,weet je zeker dat je nog terug komt ......wat en uit zicht man , wel rot die zons ondergang iedere avond het zelfde .echt verveelend zo op dat strand ! he`hoelang blijf je nog in india ,of ga je binnekort weer op reis .
    nou ik lees het wel weer .
    kijk uit .
    gr ferry en rowena + kits

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 45685

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 02 Juni 2013

Caribbean

03 December 2007 - 10 Augustus 2008

Poging tot liften naar Australie

04 Juli 2006 - 11 Augustus 2006

Liften naar Moskou

Landen bezocht: