go with the flowwwwwww - Reisverslag uit Bombay, India van Niels Albers - WaarBenJij.nu go with the flowwwwwww - Reisverslag uit Bombay, India van Niels Albers - WaarBenJij.nu

go with the flowwwwwww

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

25 Januari 2008 | India, Bombay

Bedankt voor alle positieve reacties, moet er nog regelmatig aan denken dat ik alles kwijt ben, vooral als ik nieuwe mensen ontmoet en het verhaal ter sprake komt.
Heb nog wat nieuwe foto's op http://www.flickr.com/photos/nielsalbers
en je kan mijn route in GoogleEarth downloaden op http://www.nielsalbers.nl/niels.kmz

vervolg 17 Januari
...Ik bel mijn host en hij zegt dat ik een rikshaw moet nemen. Ik vraag hoeveel ik maximaal moet betalen, maar niemand neemt me voor dat bedrag mee. Dan maar iets meer. Echt te vet gewoon. Het is donker buiten en we crossen over de weg. Vlak voordat we landde met het vliegtuig had ik gezien dat ze hier links rijden en dat is wel even wennen.
Mijn host is de 27 jarige Merwin en hij woont op de derde verdieping van een 2 kamer flat. Ik krijg een soort groot kussen om op te slapen en heb verder niks nodig omdat het heeeeeeerlijk warm is. De ven staat aan en we gaan wat eten. Ook echt super goed. Lekker met je handen door de saus.

18 Januari - heden?

India is anders, het is gewoon rond kijken en alles absorberen. Er gebeurt te veel om te vertellen. Als je alleen maar van een plek naar een andere gaat, gebeurt er al zoveel. Je rolt van het ene in het andere en geen foto kan laten zien hoe het is. Je moet gewoon hier zijn om het allemaal te snappen. De tip was: 'go with the flo' en dat doe ik dan maar...

Merwin helpt me met het vinden van sandalen, want mijn berg-/wandel-schoenen zijn veel te warm. Ik moet ook een shirt hebben en een afritsbroek. Maar alles kost heel veel tijd hier.

De treinen zijn echt geweldig! De deuren gaan nooit dicht en als hij aankomt hangen er uit iedere deur minstens 4 mensen. Eerst eruit en dan erin kennen ze niet. Het is gewoon een massa die tegen elkaar duwt. En dan als de trein vertrekt springen er nog mensen in. De treinen zijn veel breeder als in NL het zijn banken voor 3 personen met een pad ertussen. Maar meestal zitten er 4 personen. In de gangpaden staat het vol met mensen en ook tussen de zittende mensen staan nog meer mensen.
Ik heb ook al uit de deur gehangen. Vooral 's nachts als de trein 70km/h gaat is dat super vet! Altijd naar voren blijven kijken voor de palen langs het spoor.
Sommige mensen verlaten de trein aan de kant waar geen perron is. Als er dan een trein de andere kant op rijd staan ze daar te wachten tot er een van de treinen weg is.

Er was eens een jongetje van 4 met een man die zijn opa had kunnen zijn en een vrouw die zijn moeder zou zijn geweest. Ze renden de stationstrap af want hun trein stond klaar om te vertrekken. De vrouw rent en springt de trein in. Dan begint de trein te rjiden. De man pakt het jongetje bij de arm en sleurt hem mee naar de deur waar de vrouw net naar binnen ging. Zij komt er weer uit om het jongetje erin te helpen. De man rent mee met de trein en springt er ook in. De vrouw moet nu heel hard rennen om de trein bij te houden en pakt een van de handvaten bij de deur. Dan springt ze... ...mis... ....maar ze blijft wel het handvat vasthouden. Dus dan word ze meegesleurd. D'r benen tussen de trein en het perron. Toeschouwers schieten te hulp en de man springt weer uit de trein. De vrouw laat los en word tegelijkertijd op het peron gehezen. De vrouw is ongedeerd en het jongetje alleen in de trein......

De trein is hier het hoofdtransport middel en om naar het station te gaan, pakken we een rikshaw of een bus. Bus is ook mooi. Die stopt niet altijd, maar er moeten wel mensen in en uit. Wel eens 50 mensen tegelijk in een rijdende bus zien klimmen? -Ik al meerdere keren :)

Ik ging alleen op zoek naar een plek om te eten. Er is nog een andere persoon in het 'restaurant'. Ik pas niet tussen de bankjes en de tafeltjes voor 2 personen, dus ga maar aan een 4 pers. tafeltje zitten. Ik krijg een kaart en zie daar tussen al de gerechten, waarvan ik geen idee heb wat het is, 2x kofta staan. Malai Kofta en 'nog iets' Kofta. Ik vraag wat Kofta is. Er moet een andere ober bij komen, want die spreekt meer engels. De eerste is zoet, de 2de is iets wat ik niet begrijp en de 3de is heet. Maar die heet ook anders... Ik vraag maar wat Malai Kofta is. Zoet met witte saus... - OK, DUIDELIJK!?! Nou doe die dan maar. Ik wil ook nog wel wat drinken, ze hebben verse fruit juice. Doe maar de watermeloen. Of ik het voor of na het eten wil..? Doe maar voor :) Het duurd even en dan krijg ik een glas gele drank. Heb nog nooit gele watermeloen gezien, maar misschien hebben ze dat wel hier in India. Ik heb dorst dus bij de eerste slok is het glas al half leeg. ...hmmm? Smaakt niet als watermeloen... nog een slokje. Nee dit is ananas sap... nog een slokje en dan is het glas leeg. Beetje lastig omruilen... Ach wat maakt het uit. Ik bestel ook eten waarvan ik geen idee heb wat het is.
Dan komen de borden en dan komt de ober met de Malai kofta. Het is in der daad een grijs/witte saus en er steken 2 puntige dingen uit. Hij schept de puntige dingen op mijn bord en het zijn een soort kegeltjes die rechtop blijven staan. Dan schept hij een deel van de saus erbij. Ik had ook chapati erbij besteld dan zijn een soort pannekoekjes. Daar scheur je dan een stuk vanaf en schep je de saus mee op in je mond. Het is vooral heerlijk ontspannen eten als er 4 obers in een rijdje naar je staan te staren. Als de saus dreigt op te raken op mijn bord, komt er eentje naar me toe om meer saus op mijn bord te scheppen. Ik heb nog steeds geen idee wat ik gegeten heb. Het was in der daad een 'zoete' witte saus.....
Ik vraag om de rekening en terwijl ik het juiste bedrag neerleg en nog meer wil pakken om een fooitje te geven, word het al weggegrist voordat het geld het bord raakt... dan niet...

Ik ben naar de Chinese ambasade geweest om een visum aan te vragen. Je moet 100 keer vragen waar het is, want de kaart van Mumbai is echt onbruikbaar. Er staan meer wegen niet op dan wel en op straat zijn bijna geen straatnaam bordjes te vinden. Er zijn 2 ambasades op de 8ste verdieping. De Chinese en de Duitse, dus als ik de Chinese wil binnengaan wijzen ze me dat de duitse aan de andere kant is. Maar ik wil naar de Chinese... het duurt even voordat hij het door heeft..
Om een lang verhaal kort te maken, ik kan geen visum aanvragen, want ze geven alleen visa af voor mensen die naar China vliegen. Ik moet dus eerst een visum voor Nepal aanvragen en dan daar een voor China. We zien wel.

India's nationale sport is cricket. Er is een soort park in het midden van de stad, het zijn meer openbare cricketvelden. Daar word heel veel cricket gespeeld. Dus daar heb ik een tijdje zitten kijken. Dan komt er een school klas voorbij. Eentje heeft het lef om naar mij toe te komen om 'hi' te zeggen en me een hand te geven. Als ze zien dat ik een hand terug geef, komen ze allemaal. Ze staan te dringen om me een hand te gen en ze stellen zich allemaal een voor een voor. 'What is your name?' Where are your from?' 'How old are you?' 'I like your hair style!' etc etc.
Als de kinderen weg zijn raak ik nog aan de praat met een van de sport leraren. Hij legt me de basis van Cricket uit.

's Middags ga ik er weer kijken. Er komt een gast naar met toe. Hij zegt: It is hot heh? Ik vind het wel meevallen, maar ja je moet het toch ergens over hebben. Daarna zegt ie dat ie student is. Ok, interesant... raak aan de praat, maar zijn engels is niet zo heel goed.
Dan heeft ie het over dat het vandaag een speciale dag is voor studenten. En dat er zometeen een soort van festival is. Hij vraagt of ik mee ga. Ik vraag of het entree kost. Hij zegt van niet. Ik besluit mee te gaan, misschien ontmoed ik nog wat mensen. Dan zegt ie dat het over 5 minuten begint en dat het wel erg ver lopen is, dus dat we beter een taxi kunnen nemen... Ik zeg dat ik lowbudget reis en dat ik niet aan taxi's doe. Hij zegt dat het niet meer dan 20 Rs is (56RS=1 euro) en dat we anders het begin missen.... Ik zeg dat ik alleen in stap als hij verzekerd dat het niet meer dan 20 is. We nemen een taxi en het kost uiteindelijk 15Rs. Omdat ik nog niet veel snap van wat er nou precies zo speciaal is vraag ik nog eens of ie het uit kan leggen. Hij zegt dat we vandaag naar een plek kunnen, omdat het vandaag een speciale dag is ivm reincarnatie enzo, en dat er mensen bidden enzo en dat je maar een keer in de 4 jaar naar binnen kan. Whatever, zolang ik geen entree hoef te betalen vind ik het best.
We gaan door een hek en daar staat dat je alleen door mag als je toestemming hebt. Dus hij vraag toestemming en we mogen door. Het is dus een plek waar mensen verbrand worden en hij begint een verhaal over het verschil tussen arme mensen en rijke mensen. En over de verschillende soorten hout die gebruikt worden. En over de kosten van de soorten hout. Dan komt de man aan wie we toestemming gevraagd hebben erbij staan. Ze zeggen dat ik foto's mag maken. Maar ik vind het een beetje respectloos om foto's te maken. Maar ze blijven aandringen dat ik foto's mag maken. Dus later maak ik een foto. Ze scheppen door de as om me de botten te laten zien. We lopen door, en er smeult nog een hoopje mens... Ze hebben het over dat kinderen van 0 tot 5 niet verbrand worden, maar begraven. We gaan naar de plek waar het hout opgeslagen word. Ze hebben het over dat je voor een normaal mens 300kg hout nodig hebt en voor een dik mens 400 tot 500. Dan komen we bij de plek waar ze de kleine kinderen begraven. Er ligt een klein stukje schedel. Maak nog een foto van een klein grafje. Het is gewoon een bergje aarde met bloemen erop. Dan lopen we helemaal door naar achter en daar staat een grote boom. Dit blijkt een heilige boom te zijn en als je Boeda Boeda Boeda zegt, word je verlost van al je problemen. Het zal wel...
Na nog een paar minuten gezwam over die boom, vragen ze of ik mijn naam in een boekje wil schrijven met het land waar ik vandaan kom. Zodat ze dat kunnen opslaan in het kantoor. Ik denk dat ze misschien wel een soort van subsidie krijgen voor iedere persoon die hier geweest is dus ik doe het.
Dan vragen ze of ik iets wil doneren. Ik zeg dat ik van tevoren gezegt heb dat ik geen geld betaal. Dan laten ze zien dat er in het boekje mensen zijn uit allerlei landen, ook NL die 300 dollar of 4000 Rs of weet ik veel hoeveel geld gedoneerd hebben. Ze zeggen dat het niet uit maakt hoeveel geld ik geef. Zelfs 100 dollar is al goed.. Sure. Ik ga geen geld geven en dat maak ik duidelijk. Dan begint de man die ons toestemming gaf de 'student' te duwen. De 'student' zegt nu: Kijk hij word boos op mij omdat jij niks geeft.. Ik zeg dat deze situatie mij niet aanstaat en dat ik er vandoor ga. Hij pakt me bij mijn arm en zegt dat ik zelfs foto's gemaakt heb.. JA JULLIE STONDEN EROP DAT IK FOTO'S MAAKTE, dus het is goed met jullie.
De sfeer staat mij niet aan dus ik vertrek. Als ik weg loop, zeggen ze dat ik ook wat in de Charity box mag stoppen. Ik zeg dat ik van tevoren gezegd heb dat ik geen geld ga betalen voor iets waar jij me naartoe brengt. De 'student' zegt dat hij ook niet wist dat ze geld wilden omdat hij hier voor het eerst is. SURE en jij geeft me een rondleiding...
Als ik weg wil lopen, houden ze me tegen, ik moet de foto's wissen. Whatever, ik pak mijn camera en wil de foto's wissen, maar ze kijken niet eens dus ik druk gewoon wat knopjes is en zeg dat ze weg zijn. De man die ons toestemming gaf kijkt heel boos, maar ik laat me niet verder intimideren. Ik zeg mazzel! en loop weg. De student loopt achter me aan en vraagt of ik wat geld heb voor studieboeken. NOU MOOI NIET, je denkt dat dit misschien werkt bij andere touristen, maar ik betaal geen cent aan mensen die je zo proberen te belazeren. Hij zegt dat ik als een broeder voor hem ben... SURE ik loop naar het station, dat vlak bij is en geef hem een hand en zeg THANK YOU, GOODBYE!

word vervolgd...

  • 25 Januari 2008 - 14:39

    Chantal:

    En zo is het!

  • 25 Januari 2008 - 15:10

    Ralf:

    Haha. Dus niet alleen in Afrika zijn ze zo! Waarom zei je niet gewoon "Boeddha Boeddha Boeddha" toen ze je lastig vielen. ;-)

  • 26 Januari 2008 - 10:42

    Ruud Klok:

    Thi's overal het zelfde liedje.

    Fuckingnietnormaal....:-)

    Groetjes en heel veel plezier nog..

  • 26 Januari 2008 - 12:13

    Hanneke:

    yeah Niels laat ze een POEPIE ruiken!!

  • 28 Januari 2008 - 20:06

    Miriam:

    Heb je niet zo heel veel te vertellen, maar ik kan natuurlijk niet achterblijven met reageren.
    Ik kan me erg goed voorstellen dat je helemaal in je element bent met het warme weer. Ik ben er ook ERRUG aan toe. Grote kans dat ik een last minute naar de zon ga boeken.. Jammer dat je met een ID-kaart niet naar India kunt, anders had ik een stukje met jou meegegaan :)
    Nou, succes nog en vooral heel veel plezier!

    Kusje van je zusje.

  • 30 Januari 2008 - 09:50

    Mart En Els:

    Was alweer even geleden dat we je berichten gelezen hadden. En dat is jammer, want het is erg leuk om te lezen. Het is echt een beetje meegenieten zo, wat een ander wereldje!
    Ook nog even je foto's bekeken en ook dat is zeer de moeite waard: er zitten prachtige foto's bij!
    Geniet ervan in India, volgens mij doe je daar wel de nodige inspiratie op!
    Heel veel groetjes van ons!

  • 01 Februari 2008 - 11:30

    Gert:

    Hee Niels, ik ben nu weer helemaal bij - liep wat achter met het lezen van je verslagen. Het is inderdaad "overal hetzelfde", wees maar blij dat je geen brievenbus hebt :)

    Hou je Thai!
    Gert

  • 03 Februari 2008 - 12:10

    Hanneke:

    Hallo dr. Niels, ik had een vraag over India, en jij mag dat gaan uitzoeken. Ik werk zoals je weet bij de mexicaan, en indiase mensen zijn daar dol op, maar dan wel alleen de frijoles(bonen), we noemen ze dan ook wel 'boneneters'.
    Mijn vraag is, waarom drinken die mensen zo weinig (ik ga er vanuit dat dat de biologische reden is dat ze stinken)? en waarom vragen ze ALTIJD terwijl ze nog aan t eten zijn de rekening al. Ik verdenk ze er namelijk van dat het een gebruik is, zoals wij bv èèn koekje bij de koffie..

    Vol afwachting klopt mijn hart, zoek het uit doktor Niels en vertel het ons!!... mij.... xxx

    ps. ik hou van indiase mensen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het tot nu toe een ondoordringbaar volkje. mensen die koeien aanbidden kun je toch niet haten :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 45627

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 02 Juni 2013

Caribbean

03 December 2007 - 10 Augustus 2008

Poging tot liften naar Australie

04 Juli 2006 - 11 Augustus 2006

Liften naar Moskou

Landen bezocht: