NJA JNEE - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Niels Albers - WaarBenJij.nu NJA JNEE - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Niels Albers - WaarBenJij.nu

NJA JNEE

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

11 Januari 2008 | Bulgarije, Sofia

27 December - 3 Januari

Vroeg opgestaan om terug naar Sofia te rijden. Ik word afgezet op het vliegveld want Chantal komt vandaag. Het vliegtuig heeft een beetje vertraging dus ik sta al een tijdje te wachten. Ik sta aan de zijkant dus ik zie telkens eerst de karretjes naar buiten komen, MET VEEL KOFFERS. Maar als Chantal eindelijk door de deur komt heeft ze gelukkig maar een koffer bij zich. Het is super om haar weer te zien.
De man van ons guesthouse stond al te wachten dus we kunnen gelijk in de taxi naar het centrum. We hebben een mooie kamer en zoveel luxe heb ik tijdens mijn reis nog niet gehad. Chantal heeft een schone broek voor me meegenomen zodat ik deze week toch een beetje netjes naast haar kan lopen. Verder een kerstkadotje van Ralf. Een opwindzaklamp met mogenlijkheid om mijn telefoon op te laden. THANKS BRO!
We gaan op bezoek bij Marin en laat hem bekijken de homevideo die ik vorige keer in Bulgarije gemaakt heb.

Deze week met Chantal veel geshoped. Nieuwe broeken en schoenen gekocht. Verder veel rond gelopen door de stad. Veel lokaal gegeten, lekkere dingen op onverwachte plekken. Een soort fastfood restaurant met de typische bulgaarse keuken. De wisseling van de wacht bij het parlement gezien. Over de bazaar gestruind, noten en dadels en kilo's mandarijnen (80eurocent/kg) gekocht. Musea bezocht (o.a. een expositie van Nederlandse Grafic Design van de 20ste eeuw)

Verder hebben we kennis genomen van het feit dat mensen hier nee schudden en ja bedoelen en andersom. Dat is echt vervelend. Zitten we ergens in een restaurantje, wenk ik naar de ober (en ze had al een chagarijnige rotkop) schud ze nee. IK WERD GEK, maar ze bedoelde dus ja. En dat gaat dus heel de tijd zo. Vraag je iets in een winkel, schudden ze ja en zeggen ze NO. Word je helemaal gek van. Vooral als ze er niks bij zeggen. Schudden ze ja, sta je te wachten....... maar ze hebben het dus niet......

We hebben besloten om een rondje te liften om de omgeving te zien. Dit word dus oudjaarsdag. Vroeg opgestaan en met de tram naar de rand van de stad gereden. Er is bijna geen verkeer op de weg. Als we op de plek van bestemming komen is het mistig en er komt gemiddeld zon 1 auto per 3 minuten langs. Maar met een vrouw langs de weg gaat het altijd een stukkie sneller dus na 15 min worden we opgepikt door een stelletje. Zij spreekt ook nog eens het beste engels dat ik weken gehoord heb. Het blijkt dat iedereen hier vrij heeft op oudjaarsdag, ze hebben allemaal op zaterdag gewerkt, waardoor ze nu dus een lang weekend hebben. Vandaar dat het zo rustig is. Ze zetten ons helemaal af in het centrum van de stad, terwijl ze zelf door moeten over de snelweg. We drinken een kopje warme chocolademelk (wat ik ook nog nergens eerder heb kunnen vinden) en we gaan opzoek naar de plek waar we het beste een nieuwe lift kunnen versieren, en weer door Chantal d'r charmes stopt er een jongeman. Als we vragen of we mee kunnen schud hij NEE, dus wij springen in de auto en hij zet ons af op de plek waar we willen. Het gaat allemaal zeer voorspoedig en volgens de kaart zijn we nu op de plek voor de terugweg via de scenic route. We lopen door het dorp en we kunnen niet fout lopen, want er is maar een weg. We lopen en lopen, maar geen enkele auto. De eerste auto komt ook nog eens van de andere kant. We zijn het dorp al uit en dan komt er een auto aan. Het is een vrachtwagentje en en kan maar 1 iemand mee. Volgende auto zelfde geval. Het is nog ongeveer 100km terug, dus als we alles moeten lopen word het nieuwjaar vieren in de middle of nowhere. Gelukkig heb ik wel mijn tent bij me.
De eerste lift is er een van 2 kilometer, maar beter iets dan niets... en zo gaat het door, steeds kleine stukjes meereiden en grote stukken lopen (qua tijd dan he)
We hebben nog een interessant gesprek met een local, maar wij weten niet waar hij het over heeft en hij weet niet waar wij het over hebben. Ook als we wat willen eten, teken ik maar een worst en een broodje en krijgen we een heerlijk belegd broodje met worst, kaas, sla tomaat etc... Ook de omgeving is super mooi... ...ach wat een romantiek allemaal.j
En dan worden we opgepikt door ALWEER EEN AMBULANCE! Deze is een stuk groter als die in Roemenie, maar gast ook lekker door! Omdat de ramen grotendeels zijn afgeplakt kunnen we niet optimaal van de scenic route genieten, maar er is in ieder geval een kans dat we vanavond gewoon oud en nieuw in Sofia vieren.
We krijgen nog een lift van een man die steeds harder schreeuwd als we hem niet kunnen verstaan, maar dat helpt niks...
En dan worden we door een moeder en dochter afgezet bij een metro station waar we de metro naar het centrum pakken.

's Avonds naar het plein waar een groot podium staat. De muziek is goed en om middernacht (en een paar seconden) plopt onze lokale, goedkope, maar zeer goede champange open en kunnen we zo'n 5 min van het vuurwerk genieten. Gelukkig 2008 allemaal!

  • 11 Januari 2008 - 16:08

    Bakkertje:

    He Niles gaat het WEL lekker of NIET haha. Tja die bulgaren weten gewoon niet wat ze willen dat wist je toch al! Maar super man ik denk dat je echt een SUPER tijd heb!

    Spreek ye

  • 18 Januari 2008 - 11:17

    Ralf:

    Graag gedaan he Bro!!
    ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 749
Totaal aantal bezoekers 45678

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 02 Juni 2013

Caribbean

03 December 2007 - 10 Augustus 2008

Poging tot liften naar Australie

04 Juli 2006 - 11 Augustus 2006

Liften naar Moskou

Landen bezocht: